Page 88 - Novopazarski Zbornik 36
P. 88
ЖЕЛЕЗНИ ПУТ У СОЦИЈАЛИЗАМ: ИЗГРАДЊА ПРУГЕ
НОВИ ПАЗАР — РАШКА (1949–1951) 1
Милан Попадић UDK 316.422:625.1(497.11)"1949/1951"
Филозофски факултет
Београд
Апстаркт: Одлука о изградњи железничке пруге Рашка — Нови
Пазар донета је 1949. године, пруга је грађења током 1950. године, да
би 1951. године била донета одлука о обустављању радова. У тексту
се истражују услови који су довели како до одлуке о изградњи, тако и
до одлуке о обустављању градње. Препознаје се значај железнице као
симбола модерног друштва који се доводи у везу са социјалистичком
идеологијом изградње народне државе. Ова нарочита релација анали-
зира се на краткотрајном пројекту реализације пруге Рашка — Нови
Пазар у коме је могуће уочити основне моделе социјалистичке изград-
ње, те њихове специфичности и недостатке. Истраживање и про-
блематизација изградње железничке пруге Рашка — Нови Пазар из
периода 1949–1951. значајни су и за савремени развој Новог Пазара,
будући да је почетком двадесет првог века пројекат изградње желе-
зничке трасе Рашка — Нови Пазар обновљен.
Кључне речи: социјалистичко наслеђе, железница, Нови Пазар, пруга
Рашка —Нови Пазар.
Недељно јутро у Новом Пазару, новембра 1949. године
На насловној страни листа „Братство“, гласила новопазарског град-
ског одбора Народног фронта, за 26. новембар 1949. године нашла су се само
два прилога. Три четвртине насловнице заузимао је чланак под крупним на-
словом „Двадесет девети новембар дан стварања ФНРЈ“. Доњу десну четвр-
тину насловне стране заузео је прилог са наднасловом „Велика радна акција
Народног фронта Санџака“ и насловом „Нова пруга у долини Рашке“. Први
прилог је пригодни хвалоспев посвећен предстојећем најважнијем држав-
ном празнику Федеративне Народне Републике Југославије, праћен изражај-
1 Истраживање је реализовано у оквиру пројеката „Теорија и пракса науке у друштву:
мултидисциплинарне и међугенерацијске перспективе“ (МНТР бр. 179048) и „Тради-
ција и трансформација: историјско наслеђе и колективни идентитет у Србији у 20. веку“
(МНТР бр. 47019).