Page 91 - Novopazarski Zbornik 36
P. 91
94 Милан Попадић НЗ 36/2013
укључивање у шире балканске железничке системе, а те интересе је плаћало
дозволама за изградњу страних пројеката на својој територији. Тако је већ
од последње четвртине деветнаестог века Балкан почео да добија обрисе је-
динствене железничке мреже, но која је захваљујући сеператним интересима
остала исцепкана и нереализована (May 1952: 352–367).
У промишљању железничких траса на Балкану крајем деветнаестог
и почетком двадесетог века за Нови Пазар је био нарочито значајан Аутроу-
граски пројекат Orientbahn-а. (Дунавско-Јадранска траса је, на пример, зао-
билазила Нови Пазар иако је пролазећи кроз Рашку, одакле скреће за Косов-
ску Митровицу, била у његовој непосредној близини.) Овај пројекат заправо
је започело Османско царство након Кримског рата (1853–1856) у жељи да
се повеже са западном Европом. Првобитно планирана траса везивала би се
на аустријску Јужну пругу, која се завршавала на хрватској граници, и кре-
тала би се кичменом рутом: Бања Лука — Сарајево — Увац — Нови Пазар
— Митровица — Приштина — Ниш — Софија — Пловдив — Једрене —
Истанбул. После почетних неуспеха у реализацији, турска Порта је 1869. го-
дине дала инвеститору барону Морису Хиршу (Maurice de Hirsch), поданику
Аустро-Угарске, концесију за изградњу пруге. У оквиру његовог предузећа
реализоване су трасе од аустријске границе, то јест од Добрљина на Сави,
до Бања Луке (1872) и од Солуна до Косовске Митровице (1874). Након Бер-
линског конгреса 1878. године Аустро-Угарска је добила право на управља-
ње Босном и Херцеговином, те Новопазарским санџаком. У складу с тим,
изграђена је до 1906. године траса такозване Bosnische Ostbahn, на релацији
Сарајево — Увац. Након тога покренута је интензивна колико техничко-про-
јектна, толико и дипломатска акција за припрему изградње наставка трасе
пруге од Увца до Митровице (преко Новог Пазара), а која је имала назив
Sandschakbahn. Но, сложена политичка ситуација и тињајући сукоби између
великих европских сила, који су ускоро букнули у Првом светском рату, зау-
ставили су реализацију овог пројекта. Ипак, све до почетка Другог светског
рата, сада у измењеним геополитичким и државним оквирима, разматрана
је могућност реализација балканске пруге која би на железничку мапу увр-
стила и Нови Пазар (Evans 1916: 241–261; Mаy 1938: 496–527; Fevzija 2006;
Oberegger 2009). Крај Другог светског рата донео је нове, радикалне и рево-
луционарне промене, како на глобалном, тако и на локалном нивоу, али још
увек не и звук воза који улази у станицу у Новом Пазару.
Железни пут у социјализам
Након догађаја од описаног недељног јутра у Новом Пазару новем-
бра 1949. године, два месеца касније, 18. јануара 1950. године, о чему нас
такође обавештава лист Братство, одржан је у Новом Пазару свечани митинг
поводом почетка изградње пруге Рашка — Нови Пазар. Том приликом Рамиз