Page 89 - Novopazarski Zbornik 36
P. 89

92                           Милан Попадић                      НЗ 36/2013

               ном (и чини се донекле идеализованом) фотографијом Маршала Југославије
               Јосипа Броза — Тита. Други прилог (који се наставља на трећој страни) до-
               носи најаву о изградњи пруге Рашка — Нови Пазар и нарочита је мешавина
               новинарских форми: вести, извештаја, репортаже, интервјуа и коментара. У
               антрфилеу прилога стоји: „Народни фронт Новог Пазара, Дежевског, Шта-
               вичког, Студеничког и Сјеничког среза приступају грађењу између Рашке и
               Новог Пазара — Извршене су потребне организационе припреме — Ускоро
               ће почети радови. Пруга треба да буде готова у току идуће године.“ Након
               овог сажетка, анонимни аутор чланка описује рано недељно јутро у Новом
               Пазару, сусрет са активистима градског Народног фронта који га упознају
               са плановима о изградњи пруге између Рашке и Новог Пазара, разговор са
               грађанима Новог Пазара који са нестрпљењем очекују пругу и схватају је
               као „допринос изградњи социјализма“ у крају коме „стара, ненародна Југо-
               славија никада није поклањала пажњу“. Овај полетни чланак завршава се
               речима: „Кроз који дан на десној обали Рашке одјекнуће градитељска песма,
               одјекнуће мине на усецима, а шест-седам месеци касније протутњаће први
               воз. Још једна пруга више народној држави, — народу“ (Братство 1949/84:
               3) Шест-седам месеци је прошло, као и шест-седам година. Ни шест-седам
               деценија касније, воз на линији Рашка — Нови Пазар није протутњао.


                                         Звук воза у даљини

                      Новопазарци нису били први пут узбуђени због изградње пруге 1949.
               године. Од средине деветнаестог века, а нарочито крајем деветнаестог и по-
               четком двадесетог века, Нови Пазар је био присутан на мапама развоја же-
               лезничких путева. Затечен након Берлинског конгреса 1878. године на тро-
               међи интереса Аустро-Угарске монархије, Отоманског царства и Краљевине
               Србије, Новопазарски санџак нашао се на стратешком, па тиме и на желе-
               зничком путу три регионалне силе. Јер изградња железнице у деветнаестом
               веку била је знак модерности, напретка и просперитета државе која је гради
               — као што је то, уосталом, случај и данас — али и средство за спровођење
               стратешких, политичких и економских циљева.
                      Резимирајући након Другог светског рата планове за изградњу пруге
               преко Балканског полуострва до средине двадесетог века, амерички исто-
               ричар Артур Џејмс Меј (Arthur J. May) закључује: „Свака европска држава,
               велика или мала, повезана са вечним проблемом Балкана, била је узбуњена
               стратешким и политичким последицама транс-балканске пруге“ (May 1952:
               352). Такозвана Транс-балканска пруга имала је неколико донекле супроста-
               вљених, а донекле комплементарних варијанти које су свака понаособ одго-
               варале појединачним интересима великих сила и њихових балканских са-
               везника. Аутроуграска је планирала Orientbahn, „Источну пругу“ која би се
               протезала попут кичме кроз Балкан до Истанбула, са крацима према Нишу,
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94