Page 125 - Novopazarski Zbornik 36
P. 125

128                           Redžep Škrijelj                   НЗ 36/2013

               đana Novog Pazara. Objavljivanje ovih dokumenata stvara uslove za dalja istra-
               živanja i ubikaciju džamija Ahmed-paše i Ali-paše, koje pod navedenim imenom
               danas ne postoje u registru islamskih sakralnih objekata Novog Pazara. Navedeni
               zaključci upućuju na pogubnost ratova i historijskih dešavanja koja su grad i nje-
               govu okolinu zahvatala još od vremena njegovog osnivanja (1455–1461). Oba
               dokumenta svjedoče o jednoj sasvim drugačijoj atmosferi djelovanja vjerskih i
               vakufsko-mearifskih službi, kao i visoke odgovornosti cjelokupne administracije
               koja aktualnu problematiku podiže na viši nivo i time čini zaštitu osnovnih ljud-
               skih prava, kao i visoku profesionalnu odgovornost vjerskih službenika od mute-
               velije (ekonoma) do damijskih imama. Džamije Ahmed-paše i Ali-paše koje su
               nekada postojale u gradu govore o značaju Novog Pazara kao vjersko-političkog
               i administrativnog centra u Bosanskom ejaletu, koji je po svemu sudeći trpjeo
               brojna razaranja i permanentnu urbanu transformaciju. U toj graditeljskoj kulturi
               usađen je ruh i nefs orijenta, panorama okrnjenih čari čaršije, sa obiljem lijepih
               sakralnih objekata, duboko razvučenih, po njenim tijesnim sokacima. Nakon sve-
               ga, ostaje otvoreno i hipotetičko pitanje: ko su bili ova dvojica vakifa po kojima
               su pomenute džamije dobile ime? Kad su džamije izgrađene? Da li sufiks paša,
               pridodat njihovim imenima, govori o predvodnicima nekih, nama nepoznatih bi-
               taka ili je jedna od dvije džamije, ipak, stara Lejlek ili Havale ili Silahdar Ahme-
               d-begova džamija pokazaće dalja istraživanja.
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130