Page 125 - Novopazarski Zbornik 36
P. 125
128 Redžep Škrijelj НЗ 36/2013
đana Novog Pazara. Objavljivanje ovih dokumenata stvara uslove za dalja istra-
živanja i ubikaciju džamija Ahmed-paše i Ali-paše, koje pod navedenim imenom
danas ne postoje u registru islamskih sakralnih objekata Novog Pazara. Navedeni
zaključci upućuju na pogubnost ratova i historijskih dešavanja koja su grad i nje-
govu okolinu zahvatala još od vremena njegovog osnivanja (1455–1461). Oba
dokumenta svjedoče o jednoj sasvim drugačijoj atmosferi djelovanja vjerskih i
vakufsko-mearifskih službi, kao i visoke odgovornosti cjelokupne administracije
koja aktualnu problematiku podiže na viši nivo i time čini zaštitu osnovnih ljud-
skih prava, kao i visoku profesionalnu odgovornost vjerskih službenika od mute-
velije (ekonoma) do damijskih imama. Džamije Ahmed-paše i Ali-paše koje su
nekada postojale u gradu govore o značaju Novog Pazara kao vjersko-političkog
i administrativnog centra u Bosanskom ejaletu, koji je po svemu sudeći trpjeo
brojna razaranja i permanentnu urbanu transformaciju. U toj graditeljskoj kulturi
usađen je ruh i nefs orijenta, panorama okrnjenih čari čaršije, sa obiljem lijepih
sakralnih objekata, duboko razvučenih, po njenim tijesnim sokacima. Nakon sve-
ga, ostaje otvoreno i hipotetičko pitanje: ko su bili ova dvojica vakifa po kojima
su pomenute džamije dobile ime? Kad su džamije izgrađene? Da li sufiks paša,
pridodat njihovim imenima, govori o predvodnicima nekih, nama nepoznatih bi-
taka ili je jedna od dvije džamije, ipak, stara Lejlek ili Havale ili Silahdar Ahme-
d-begova džamija pokazaće dalja istraživanja.