Page 99 - Novopazarski Zbornik 36
P. 99

102                          Милан Попадић                      НЗ 36/2013

                      Двадесет први век као да је упалио светло на крају тунела у коме
               се заглавила пруга Рашка — Нови Пазар. Средином прве деценије двадесет
               првог века Саобраћајни институт ЦИП израдио је Генерални пројекат пруге
               Рашка — Нови Пазар: „У раније планираном коридору пруге изграђен је
               магистрални пут Рашка — Нови Пазар. Овом пругом би се повезало подруч-
               је југозападне Србије са осталим регионима у Србији. Коридор нове пруге
               обухвата долину реке Рашке између магистралног пута М-22 и старог пута
               Рашка — Нови Пазар. Траса је долинска, углавном на насипу. Због простор-
               ног ограничења у градској зони Рашке, пројектован је челични мост преко
               реке Ибар са три распона, укупне дужине 210 метара и тунел „Супње“ дужи-
               не 1130 метара. Потребна је регулација реке Рашке и изградња већег броја
               краћих мостова. У индустријској зони Новог Пазара је планирана теретна
               станица са свим потребним садржајима. Станица Нови Пазар Путничка, ло-
               цирана је уз Цареву ћуприју, где је омогућена добра комуникација са мрежом
               градских саобраћајница и постоји простор за изградњу станичних и прате-
               ћих објеката. На појединим деловима пруге предложена су два варијантна
               решења. Пруга је пројектована за брзине до 120 km/h и дужине је око 20 ки-
               лометара“. Пројекат се јасно позива на наслеђе ранијег плана изградње, за-
               државајући чак и исту позицију железничке станице како је предвиђао ГУП
               из 1956. године. Реализација овог пројекта планирана је за данас већ давно
               прошлу 2007. годину. Ипак, железничка пруга Рашка — Нови Пазар постала
               је неизоставни део регионалних развојних планова у првој и другој деценији
               двадесет првог века. На пример, пруга Рашка — Нови Пазар уврштена је у
               значајна стратешка документа као што су: Генерални План Нови Пазар 2012
               (2007), Уредба о утврђивању Просторног плана подручја посебне намене
               Парка природе Голија (2009), Просторни план града Нови Пазар (2012), На-
               црт  програма  развоја  туризма  2012–2022:  Међуопштинско  партнерство
               Краљево, Рашка, Врњачка Бања, Горњи Милановац и Чачак (2012). О прузи
               Рашка — Нови Пазар расправљало се у пролеће 2013. године и у Народној
               скупштини Републике Србије у оквиру Треће седнице Првог редовног засе-
               дања, када је истакнута потреба за реализацијом овог пројекта (Sandžačke
               novine 2013).
                      План о изградњи пруге Рашка — Нови Пазар, онако како је конципи-
               ран у социјалистичком периоду, очигледно наставља да траје. Као што је
               истакнуто  раније,  сама  идеја  је  много  старија,  али  инфраструктурна  и
               просторна решења дефинисана су тек након Другог светског рата. Такође,
               социјалистички период је једини период у коме се, за сада, прешло са речи
               на дела. Али историја социјалистичке пруге Рашка — Нови Пазар опомиње
               и колико је тешко преточити чак и једноставне планове (реч је, тек, о само
               20 километара долинске трасе) у коначна дела. Вратимо се зато, за крај, у
               оно недељно јутро у Новом Пазару 1949. године. Након састанка у градском
               одбору  Народног  фронта,  непотписани  аутор  прилога  у  листу  Братство
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104