Page 99 - Novopazarski Zbornik 36
P. 99
102 Милан Попадић НЗ 36/2013
Двадесет први век као да је упалио светло на крају тунела у коме
се заглавила пруга Рашка — Нови Пазар. Средином прве деценије двадесет
првог века Саобраћајни институт ЦИП израдио је Генерални пројекат пруге
Рашка — Нови Пазар: „У раније планираном коридору пруге изграђен је
магистрални пут Рашка — Нови Пазар. Овом пругом би се повезало подруч-
је југозападне Србије са осталим регионима у Србији. Коридор нове пруге
обухвата долину реке Рашке између магистралног пута М-22 и старог пута
Рашка — Нови Пазар. Траса је долинска, углавном на насипу. Због простор-
ног ограничења у градској зони Рашке, пројектован је челични мост преко
реке Ибар са три распона, укупне дужине 210 метара и тунел „Супње“ дужи-
не 1130 метара. Потребна је регулација реке Рашке и изградња већег броја
краћих мостова. У индустријској зони Новог Пазара је планирана теретна
станица са свим потребним садржајима. Станица Нови Пазар Путничка, ло-
цирана је уз Цареву ћуприју, где је омогућена добра комуникација са мрежом
градских саобраћајница и постоји простор за изградњу станичних и прате-
ћих објеката. На појединим деловима пруге предложена су два варијантна
решења. Пруга је пројектована за брзине до 120 km/h и дужине је око 20 ки-
лометара“. Пројекат се јасно позива на наслеђе ранијег плана изградње, за-
државајући чак и исту позицију железничке станице како је предвиђао ГУП
из 1956. године. Реализација овог пројекта планирана је за данас већ давно
прошлу 2007. годину. Ипак, железничка пруга Рашка — Нови Пазар постала
је неизоставни део регионалних развојних планова у првој и другој деценији
двадесет првог века. На пример, пруга Рашка — Нови Пазар уврштена је у
значајна стратешка документа као што су: Генерални План Нови Пазар 2012
(2007), Уредба о утврђивању Просторног плана подручја посебне намене
Парка природе Голија (2009), Просторни план града Нови Пазар (2012), На-
црт програма развоја туризма 2012–2022: Међуопштинско партнерство
Краљево, Рашка, Врњачка Бања, Горњи Милановац и Чачак (2012). О прузи
Рашка — Нови Пазар расправљало се у пролеће 2013. године и у Народној
скупштини Републике Србије у оквиру Треће седнице Првог редовног засе-
дања, када је истакнута потреба за реализацијом овог пројекта (Sandžačke
novine 2013).
План о изградњи пруге Рашка — Нови Пазар, онако како је конципи-
ран у социјалистичком периоду, очигледно наставља да траје. Као што је
истакнуто раније, сама идеја је много старија, али инфраструктурна и
просторна решења дефинисана су тек након Другог светског рата. Такође,
социјалистички период је једини период у коме се, за сада, прешло са речи
на дела. Али историја социјалистичке пруге Рашка — Нови Пазар опомиње
и колико је тешко преточити чак и једноставне планове (реч је, тек, о само
20 километара долинске трасе) у коначна дела. Вратимо се зато, за крај, у
оно недељно јутро у Новом Пазару 1949. године. Након састанка у градском
одбору Народног фронта, непотписани аутор прилога у листу Братство