Page 95 - Zbornik 27
P. 95
96 Emina Ze~evi} NZ27/2003
Sl. 5
ovoga se mo`e zakqu~iti da je ornament koncentri~nih krugova svoju {i-
roku primenu dostigao upravo na luksuznom posu|u u 14. i ranom 15. stole-
}u i da predstavqa osoben element dekoracije karakteristi~an za srpsku,
lokalnu, grn~arsku produkciju. Wegova specifi~na primena na zdelama sa
horizontalnim dr{kama, posudama koje su primarno nala`ene uz sakralne
objekte, govori da ovaj motiv nije morao imati samo ~isto dekorativnu
funkciju ve} i dubqe, simboli~ko zna~ewe, te bi to mogao da bude jedan od
elemenata za preispitivawe mi{qewa o kultnoj nameni ovih posuda. Na
kraju, ~esta primena koncentri~nih krugova na posu|u ovog perioda mo`e
koristiti kao reper za datovawe drugih kerami~kih oblika.
Ostali motivi koji se javqaju na zdelama sa vodoravnom dr{kom,
kao {to su medaqon sa rozetom i spiralni navoji, ukomponovani u geome-
trijske okvire, kao i predstava ptice, predstavqaju karakteristi~ne i ve-
oma omiqene motive trpeznog sredwovekovnog posu|a, tawira, zdela, boka-
42
la i kr~aga, 14. i 15, pa i 13. stole}a. Kori{}eni u raznim kombinacijama
sa drugim ornamentima ili samostalno, na razli~itim delovima posu|a,
mnogostruko primewivani i u drugim vidovima umetnosti — rukopisima,
dekorativnoj arhitektonskoj plastici i dr. svoje uzore su imali u bogatom
vizantijskom stvarala{tvu na raznim stranama u sferi uticaja velikog
vizantijskog carstva.
42 Bajalovi}-Haxi-Pe{i} 1981, 76–78, 83–85, T. HHH£¤/1–6, HHH££.