Page 353 - Zbornik 27
P. 353

Dr Olga Zirojevi}
                         Beograd






                              MEHMED HALIFA BO[WAK, QETOPIS, 1650–1665.
                              Preveo Fehim Nametak, Orijentalni institut u Sarajevu,
                                         posebna izdawa HH£¤, Sarajevo 2002.
                                     str. 254 (od toga 96 originalni turski tekst)

                               Nakon prevoda Historije Saliha Sidki Haxihuseinovi}a Muveki-
                         ta i Ibrahima Alajbegovi}a Pe~evije, pred nama je prevod jo{ jednog dela,
                         a opet iz pera bo{wa~kog istori~ara. Re~ je o Qetopisu Mehmeda Halife
                         Bo{waka.
                               Ro|en je negde u Bosni po~etkom H¤££ veka. [kolovao se na dvoru u
                         Istanbulu i tu ostao prolaze}i mnoge slu`be (od pe{gir-age do pripadni-
                         ka seferi odaje) du`i niz godina. Otuda i naziv dela Tarih-i Gilmani (Qeto-
                         pis jednog dvorjanina). Mehmed Halifa je pisao i stihove pod mahlasom
                         Ulfeti. Na dvoru je slu`io u vreme trojice sultana: Murata £¤, Ibrahima
                         i Mehmeda £¤. Bio je u mnogim vojnim pohodima, pa i u pohodu na Rakocija
                         (1636), obi{ao je Rumeliju i i{ao sve do Budima i Be~a. Prate}i doga|aje
                         na dvoru i u prestonici izbliza zapisivao je sva va`nija zbivawa u vreme-
                         nu od 1650. do 1665. godine. A povod mu je bio, kako sam ka`e, da zapi{e ono
                         {to drugi nisu zapisali i da ga se dobri qudi sete Fatihom (»Ja sam htio
                         ostaviti trag/Da svakome prija i da svako zna«).
                               Delo Mehmeda Halife poslu`ilo je kasnijim istori~arima — pa i
                         ~uvenom Mustafi Naimi (koji ga nije uvek verno prenosio) — kao izvor za
                         opis toga vremena budu}i da su u Qetopisu zabele`eni i neki doga|aji ko-
                         jih nema kod ostalih savremenih istori~ara. Tu je, najpre, finansijski iz-
                         ve{taj velikog vezira Tarhunxu Ahmed-pa{e ura|en s ciqem da se sa~ini
                         realni dr`avni prora~un; pa pohod Sejdi Ahmed-pa{e na Erdeq; doga|aji
                         vezani za pohod Fazil Ahmed-pa{e na Ujvar; opis istanbulskih saraja
                         (1659); po`ar u Istanbulu (naredne godine); organizacija dvora. Uz Pred-
                         govor (i na engleskom jeziku), kwiga sadr`i tri glave odnosno 13 poglavqa
                         i Zakqu~ak u tri dela.
                               U svom Qetopisu, uz detaqne opise vojnih pohoda (u kojima je, kako
                         je ve} istaknuto, i sam u~estvovao), opise ~estih pobuna jawi~ara, spahija
                         i xelalija, Mehmed Halifa {tedro nudi i obiqe zanimqivih podataka o
                         svakodnevnom `ivotu carske prestonice. Tu su sultani koji, preru{eni,
                         no}u, radi kontrole, obilaze grad. Gradom su, u dva navrata, harali po`a-
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358