Page 356 - Zbornik 27
P. 356

Milica Cerani}
                         Beograd






                                PRILOG PROU^AVAWU SRPSKOG NARODNOG
                           NEIMARSTVA: Dragi{a Milosavqevi}, Osa}anski neimari,
                                                (Beograd — Priboj 2000)

                               Istoriografiju srpskog narodnog neimarstva H¤£££ i H£H veka,
                         kwigom »Osa}anski neimari« (280 strana, izdawe Zavi~ajnog muzeja u Pri-
                         boju i »Prosvete« iz Beograda), nedavno je upotpunio istori~ar umetnosti
                         iz U`ica Dragi{a Milosavqevi}. Rezultate svog dugogodi{weg istra`i-
                         vawa nije izlo`io u formi definitivne i »zatvorene« monografije ve}
                         inicijalnog rada na temi koju bi trebalo kontinuirano dopuwavati i raz-
                         vijati. Re~ je o istoriografskom poduhvatu od pionirskog zna~aja, nezao-
                         bilaznom u budu}im istra`ivawima novijeg narodnog graditeqstva za-
                         padne Srbije i isto~ne Bosne.
                               Kwiga je podeqena na ~etiri glavne celine, od kojih svaka sadr`i
                         po nekoliko podnaslova. Ovakvom dedukcijskom podelom problematike
                         autor je hteo da ~itaoca najpre uvede u geografsko-topografski pojam Osa-
                         ta da bi, nakon pregleda wegove politi~ke, verske i kulturne istorije,
                         prikazao wegovo graditeqstvo, ~ije su tekovine bile prenete i u Srbiju.
                               U prvom odeqku nazvanom »Osa}ani i osobenosti narodnog gradi-
                         teqstva kod Srba« autor razmatra na~ine podizawa ku}a osa}anki i crka-
                         va brvnara koje su u periodu Milo{eve Srbije bile veoma popularne. U na-
                         stavku izlagawa, detaqno analizira oblike koji su srbijanski neimari
                         preuzeli od Osa}ana. Ova celina nema svoje potpoglavqa i treba je shvati-
                         ti kao uvod u kojem je sa`eto izlo`ena ukupna problematika kojom }e se
                         autor u nastavku kwige detaqnije baviti.
                               Druga celina »Tradicija i osa}anski neimari« predstavqa deo u
                         kom se autor usredsredio na `ivot, obi~aje i poimawe neimarstva Osa}a-
                         na, ponosnih i patrijarhalnih stanovnika isto~ne Bosne. Potpoglavqa u
                         kojima se detaqno razmatraju ove teme su: »Pojam Osata, granice i podela«,
                         »Izvori o osa}anskim neimarima«, »Patrijarhat i graditeqska tradici-
                         ja Osa}ana« i »Osa}ani i tajni neimarski jezik«.
                               U tre}em segmentu kwige »Poreklo i zna~aj osa}anskih graditeq-
                         skih oblika«, Milosavqevi} sistemati~no i funkcionalno analizira
                         osa}ansko graditeqstvo — wegovu genezu, osobenosti i sli~nosti sa meto-
                         dama islamske arhitekture, osvetquju}i i razloge za wegovo preno{ewe
                         preko Drine. Uticaj Osa}ana, upadqiv na mnogim objektima u Srbiji,
   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361