Page 347 - Zbornik 27
P. 347
NZ27/2003 TAJNA I LEPOTA FRESAKA 357
Rad [kole starih slikarskih tehnika je finansirala Republi~ka
zajednica kulture i Op{tina Novi Pazar. Dosada{wi rukovodioci [ko-
le bili su Zdenka @ivkovi} i Stanislav ^avi}.
Povodom izlo`bi vezanih za godi{wice [kole, Radomir Stani} je
napisao:
»U sredi{tu mati~nih podru~ja srpske sredwovekovne dr`ave Ra-
{ke na kome su sa~uvani izuzetno zna~ajni umetni~ki spomenici (Petrova
crkva, \ur|evi stupovi, Sopo}ani, Crna Reka i dr) za`ivela je, zahvaquju-
}i entuzijazmu kulturnih poslenika u Novom Pazaru, kulturno-umetni~ka
manifestacija »Sopo}anska vi|ewa«. U wenom okriqu pre deset godina
otpo~ela je sa radom »[kola starih slikarskih tehnika« kojom od po~etka
rukovodi Zdenka @ivkovi}, akademski slikar i na{ najboqi kopista fre-
saka. Kao wen utemeqiva~ i idejno-programski rodona~elnik Zdenka @iv-
kovi} je alfa i omega ove svojevrsne »akademije«.
Nastala sa te`wom da se o`ive drevna znawa i iskustva u zidnom sli-
karstvu i ikonopisu i da se radoznali umetnici upute u tajne nastanka fresa-
ka i ikona, ova jedinstvena [kola okupila je do sada ne mali broj akademskih
slikara, konzervatora, studenata umetni~kih akademija i drugih umetni~kih
pedago{kih institucija u Srbiji, drugim republikama i inostranstvu.
Locirana svojom aktivno{}u u manastiru Sopo}ani ~ija crkva ~i-
ni najlep{u galeriju fresaka H£££ veka u Evropi, »[kola starih slikar-
skih tehnika« ima privilegiju da svojim polaznicima ponudi i poka`e naj-
vrednija dela srpskog sredwovekovnog `ivopisa i da sticawem saznawa o
tehnici i tehnologiji wenog nastanka dobiju sve ono {to ina~e ne bi mogli
drugde da su izvan doma{aja ovih remek-dela sredwovekovne umetnosti.
Magijom Zdenkinog delotvornog znala{tva i iskustva i ve{tog pre-
no{ewa znawa o prirodi i su{tini na{e freske, nekoliko desetina umet-
nika borave}i u sopo}anskoj univerzalnoj {koli i pose}uju}i druge veli-
ke umetni~ke celine (Mile{eva, Studenica, @i~a, Petrova crkva, Crna
Reka) uspostavili su elementarnu predstavu o starim slikarskim tehnika-
ma, ali, vi{e od toga, razgoreli su svoju qubav prema fresci i kopirawu
wenih lepota. @iva i dinami~na nastava usredsre|ena prete`no na prak-
ti~no kopirawe, omogu}ila je slikarima da se kreativno ispoqe i da poka-
`u dar i afinitet za posebnu vrstu stvarala{tva. Wihove marqive ruke
uobli~ile su preko stotinu kopija fresaka iz Sopo}ana, Gradca, @i~e i
Mile{eva, koje se danas ~uvaju u Domu kulture u Novom Pazaru.
Pred o~ima qubiteqa umetnosti nalaze se najkvalitetnija ostvare-
wa polaznika {kole. Ona pokazuju sa koliko se priqe`nosti i zanosa ra-
dilo na kopirawu fresaka. Istovremeno, najboqi su dokaz koliko se po-
stiglo za proteklih deset godina rada {kole. Ima, svakako, mnogo razloga
za nadu i verovawe da je osigurala sebi budu}nost u uslovima op{te huma-
nizacije i pribli`avawa kulturne i umetni~ke ba{tine savremenoj dru-
{tvenoj svesti.«