Page 347 - Zbornik 27
P. 347

NZ27/2003             TAJNA I LEPOTA FRESAKA                        357


                               Rad [kole starih slikarskih tehnika je finansirala Republi~ka
                         zajednica kulture i Op{tina Novi Pazar. Dosada{wi rukovodioci [ko-
                         le bili su Zdenka @ivkovi} i Stanislav ^avi}.
                               Povodom izlo`bi vezanih za godi{wice [kole, Radomir Stani} je
                         napisao:
                               »U sredi{tu mati~nih podru~ja srpske sredwovekovne dr`ave Ra-
                         {ke na kome su sa~uvani izuzetno zna~ajni umetni~ki spomenici (Petrova
                         crkva, \ur|evi stupovi, Sopo}ani, Crna Reka i dr) za`ivela je, zahvaquju-
                         }i entuzijazmu kulturnih poslenika u Novom Pazaru, kulturno-umetni~ka
                         manifestacija »Sopo}anska vi|ewa«. U wenom okriqu pre deset godina
                         otpo~ela je sa radom »[kola starih slikarskih tehnika« kojom od po~etka
                         rukovodi Zdenka @ivkovi}, akademski slikar i na{ najboqi kopista fre-
                         saka. Kao wen utemeqiva~ i idejno-programski rodona~elnik Zdenka @iv-
                         kovi} je alfa i omega ove svojevrsne »akademije«.
                               Nastala sa te`wom da se o`ive drevna znawa i iskustva u zidnom sli-
                         karstvu i ikonopisu i da se radoznali umetnici upute u tajne nastanka fresa-
                         ka i ikona, ova jedinstvena [kola okupila je do sada ne mali broj akademskih
                         slikara, konzervatora, studenata umetni~kih akademija i drugih umetni~kih
                         pedago{kih institucija u Srbiji, drugim republikama i inostranstvu.
                               Locirana svojom aktivno{}u u manastiru Sopo}ani ~ija crkva ~i-
                         ni najlep{u galeriju fresaka H£££ veka u Evropi, »[kola starih slikar-
                         skih tehnika« ima privilegiju da svojim polaznicima ponudi i poka`e naj-
                         vrednija dela srpskog sredwovekovnog `ivopisa i da sticawem saznawa o
                         tehnici i tehnologiji wenog nastanka dobiju sve ono {to ina~e ne bi mogli
                         drugde da su izvan doma{aja ovih remek-dela sredwovekovne umetnosti.
                               Magijom Zdenkinog delotvornog znala{tva i iskustva i ve{tog pre-
                         no{ewa znawa o prirodi i su{tini na{e freske, nekoliko desetina umet-
                         nika borave}i u sopo}anskoj univerzalnoj {koli i pose}uju}i druge veli-
                         ke umetni~ke celine (Mile{eva, Studenica, @i~a, Petrova crkva, Crna
                         Reka) uspostavili su elementarnu predstavu o starim slikarskim tehnika-
                         ma, ali, vi{e od toga, razgoreli su svoju qubav prema fresci i kopirawu
                         wenih lepota. @iva i dinami~na nastava usredsre|ena prete`no na prak-
                         ti~no kopirawe, omogu}ila je slikarima da se kreativno ispoqe i da poka-
                         `u dar i afinitet za posebnu vrstu stvarala{tva. Wihove marqive ruke
                         uobli~ile su preko stotinu kopija fresaka iz Sopo}ana, Gradca, @i~e i
                         Mile{eva, koje se danas ~uvaju u Domu kulture u Novom Pazaru.
                               Pred o~ima qubiteqa umetnosti nalaze se najkvalitetnija ostvare-
                         wa polaznika {kole. Ona pokazuju sa koliko se priqe`nosti i zanosa ra-
                         dilo na kopirawu fresaka. Istovremeno, najboqi su dokaz koliko se po-
                         stiglo za proteklih deset godina rada {kole. Ima, svakako, mnogo razloga
                         za nadu i verovawe da je osigurala sebi budu}nost u uslovima op{te huma-
                         nizacije i pribli`avawa kulturne i umetni~ke ba{tine savremenoj dru-
                         {tvenoj svesti.«
   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352