Page 261 - Zbornik 27
P. 261

266                      Predrag V. Milo{evi}                   NZ27/2003


                               Ovaj stav zagreba~kog arhitekte Tomislava Premerla mo`e da se od-
                         nosi i na arhitekturu sarajevske moderne.

                               Zakqu~ak

                               Arhitektonsko stvarala{tvo arhitekata u vremenu Kraqevine Sr-
                         ba, Hrvata i Slovenaca — Jugoslavije, i to posmatrano na primerima sa-
                         rajevske moderne, kako se to prema izdvojenim zamislima ili ostvarewima
                         mo`e oceniti, dostojno nastavqa na tradicijama iz kojih je poteklo. Sa jed-
                         ne strane ono se zasniva na doma}em graditeqstvu, wegovom tlu i wegovom
                         iskustvu, a sa druge strane oslawa se na korene i dostignu}a vode}ih sredwe-
                         evropskih, evropskih i svetskih graditeqskih centara i wihovih {kola.
                         Wegova specifi~nost i wegova naro~ita vrednost upravo po tom osnovu od-
                         re|uju Sarajevu posebno mesto me|u svim gradovima u na{oj zemqi.
                               Svi sarajevski arhitekti koji su u tom gradu stvarali do 1941. godi-
                         ne, u vreme Kraqevine Srba, Hrvata i Slovenaca, pa i ranije, radili su na
                         re{avawu ~isto arhitektonskih i umetni~kih problema, ali i u okviru
                         mnogih, socijalnih, kulturnih i ekonomskih pitawa tragaju}i za novim
                         mogu}nostima. Wihov rad na izgradwi i regulisawu grada pove}ao je inte-
                         resovawe javnosti i za arhitektonske istorijske spomenike, a ne samo za sa-
                         vremeno u arhitekturi. Pokret za moderan prostor i gra|evine i grada na
                         taj na~in je stavqen na {iru osnovu, dobijaju}i jedinstven karakter. Borba
                         protiv ranije slu`bene arhitekture vo|ena je ne samo na teoretskom poqu,
                         nego i u~e{}em arhitekata na konkursima i izlo`bama, pa i u razgovorima
                         o pitawima savremenog `ivqewa i estetike sarajevskih javnih i drugih
                         prostora. Svuda i na svakom mestu arhitekti modernog pristupa dokaziva-
                         li su da svaka gra|evina treba da slu`i u prvom redu svojoj svrsi, da arhi-
                         tektura treba da jasno zavisi od materijala i tehnike rada. Nisu se zadovo-
                         qavali simboli~kim nego stvarnim izra`avawem pojedinih funkcija ko-
                         jima su podre|ivali svoju ma{tu i tako modelovali forme, fasade i ceo
                         prostor, kod najboqih primera obavezno jednostavan u koncepciji, ener-
                         gi~no istaknute konstrukcije, velikih povr{ina na fasadama sa velikim
                         i dugim staklenim stenama, sa ravnim krovom, bez venaca i prozorskih
                         ukrasa. Boju su koristili kao nov ~inilac, da bi poja~ali plasti~ki izraz
                         povr{ine fasade i wenih pojedinih delova. Upravo tako je sarajevska ar-
                         hitektura stvorila svoje karakteristi~ne oblike, u mnogo ~emu druga~ije
                         od ostalih u zemqi i inostranstvu, daju}i svoj pun doprinos vremenu koje
                         karakteri{u mnogobrojni napredni pokreti u arhitekturi. A to je bilo
                         mogu}e pre svega zahvaquju}i dobronamernosti i urednoj organizovanosti
                         dr`ave u kojoj su stvarali arhitekti moderne graditeqske kulture.
                               Dokaza da je bilo tako ima, evo, jako mnogo.
                               Izgra|ena ili ne, arhitektura koja je tokom dvadesetih i tridesetih
                         godina ovog stole}a, u vreme postojawa Kraqevine Srba, Hrvata i Slove-
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266