Page 262 - Zbornik 27
P. 262

NZ27/2003    ARHITEKTURA PORODI^NIH KU]A I VILA...                  267


                         naca — Jugoslavije, nastajala u Sarajevu ili su je u drugim mestima stvara-
                         li sarajevski arhitekti i graditeqi, u svom sadr`aju je vrlo raznovrsna.
                         Osmi{qavana u sprezi doma}e tradicije i raznovrsnih sredweevropskih
                         uticaja preuzetih u inostranim, pa i jugoslovenskim centrima delom takve
                         orijentacije, arhitektura sarajevske moderne proiza{la je iz novog na~i-
                         na `ivqewa, iz novog vremena i novih zahteva. Ona je na sarajevskom tlu
                         svoje korene imala u razvijenoj doma}oj kulturi stanovawa, u ostvarewima
                         koja su u sebi sadr`ala te`we koje je i ona sama po{tovala. Sarajevske ku}e
                         za svoje merilo imale su ~oveka i wegove `ivotne potrebe kojima su se pot-
                         puno prilago|avale. Nisu posedovale ni{ta suvi{no i u potpunosti su is-
                         kori{}avale sve prednosti materijala za izgradwu i terena. Smi{qeno su
                         postavqane u svoju okolinu, ~esto u prirodu, sa ba{tama i letwim kuhiwa-
                         ma, otvarane lepim pogledima kojima Sarajevo obiluje, mada ve}im delom
                         zatvorene prema ulici. Imale su razra|enu unutra{wu dispoziciju, ali i
                         spoqa{wu. Name{taj u wima bio je prakti~an i udoban. Zadovoqavao je
                         sve potrebe stanara.
                               Svrsishodnost i prilago|avawe uslovima okoline pri gra|ewu ku-
                         }a u Sarajevu nisu nikada dolazili u pitawe. Grad je jo{ od vremena
                         austro-ugarske okupacije raspolagao razvijenom infrastrukturom (ulice,
                         regulacione linije, vodovod i kanalizacija — ki{na odvojena od fekalne,
                         i to me|u prvima u Evropi).
                               Bave}i se prostorom svestrano, tra`e}i wegov novi izraz bli`i
                         osnovnim htewima savremenog ~oveka, arhitekti sarajevske moderne i dru-
                         gi delatnici novog duha sa zanimawem su prihvatali i obra|ivali razli-
                         ~ite projektantske zadatke. Pri tome su neki od wih radili na gotovo svim
                         vrstama gra|evina kakve su u to doba bile gra|ene u Sarajevu. Skoro da nije
                         bilo nagla{enijih usmerewa za odre|ene vrste zgrada, bar ne u dana{wem
                         smislu. Istra`iva~ka i stvarala~ka nastojawa ve}ine arhitekata nastoja-
                         la su da se potvrde u mnogim vidovima modernog gra|ewa.
                               Kraqevina Srba, Hrvata i Slovenaca — Jugoslavija, ovaj prilog to
                         jasno potvr|uje, imala je znatnu kulturu sopstvenog graditeqstva, izraslu
                         na jakoj podlozi i usmerenu ka krupnim vrednostima. Sarajevo kao jedan od
                         zna~ajnijih wenih gradova, premda verovatno tek peti ili ~ak kasniji u ta-
                         da uvre`enom redosledu (iza Beograda, Zagreba, Subotice, Qubqane, pa
                         mo`da i Skopqa, Splita i nekih drugih) svojom arhitekturom pripada
                         svetu, Evropi, Sredwoj Evropi i jugoslovenskom prostoru. U razdobqu iz-
                         me|u dva svetska rata, u vreme kraqevske i gra|anske ju`noslovenske dr`a-
                         ve, razvoj graditeqstva tog grada nije bio zapostavqen, ponajmawe ne od
                         strane dr`ave u kojoj se Sarajevo nalazilo. Dvadesete i tridesete godine
                         dvadesetog veka u arhitekturi nekada glavnog grada biv{e Bosne i Herce-
                         govine predstavqaju vek sveta, ~ak Amerike a dabome Evrope, Sredwe
                         Evrope i slovenskog juga.
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267