Page 222 - Zbornik 27
P. 222

NZ27/2003  \UR\E BO[KOVI] KAO ISTRA@IVA^ CRKVENIH...                227


                               Prostorna plastika ove monumentalne gra|evine je posebna celina
                         monografije u kojoj Bo{kovi} isti~e da je raspored masa jednostavan ali
                         ne i logi~an, ponavqaju}i svoje zakqu~ke o »la`noj« trobrodnosti hrama.
                         Autor bele`i da gra|evina le`i na niskom soklu, kao i da je kube spoqa ne-
                         dovoqno spojeno sa krovom naosa. No, bez obzira na to proporcija masa ove
                         gra|evine deluje harmoni~no i impresivno, smatra Bo{kovi}. Zakqu~uje
                         da su delovi gra|evine organski povezani i izvanredno konstruktivni.
                               O polihromiji fasada, autor iznosi podatke o materijalima (kamen,
                         mermer) i opisuje efekat koji wihovo kombinovawe pru`a (redovi svetlo-
                                                                                                8
                         `utog bawi~kog mermera i crvenkastoqubi~astog bistri~kog mermera).
                         Polihromni efekat je izuzetno sna`an i po re~ima \. Bo{kovi}a i dopri-
                         nosi razbijawu jednoli~nosti mirnih povr{ina fasade. Kamen je uglav-
                         nom ostavqen u prirodnoj boji, izuzev kada su u pitawu ~equsti lavova, na
                         portalu naosa, obojene crvenom bojom. »Harmonija arhitektonske kompo-
                         zicije« je nova celina u ovoj monografiji. U woj autor konstatuje da se u
                         popre~nom preseku hrama mo`e upisati ravnostrani trougao, {to govori
                         o tome da se fra Vita nije oslawao samo na sopstveno ose}awe za proporci-
                         ju, ve} i da je koristio neke geometrijske oblike i krug i grafi~ki na~in
                                       9
                         komponovawa. Kao jo{ jedan dokaz da se neimar slu`io ravnostranim tro-
                         uglom, Bo{kovi} upu}uje na izgled bo~nih strana fasade.
                               Bele`e}i podatke o drugostepenoj plastici Bo{kovi} uo~ava da pila-
                         stri uokviruju i dele fasadu na tri (zapadna fasada), dva (bo~ne fasade naosa)
                         i osam (tambur kubeta) poqa. Zakqu~uje da su svi portali komponovani prema
                         istom tipu, ali da se zapadni portal od op{teg tipa razlikuje po tome {to
                         ima jednu tordiranu izme|u pilastera, kao i sli~an oblik izme|u lukova ar-
                         hivolte. Svi delovi ovog portala izra|eni su od bawi~kog mermera, a spoq-
                         wi delovi pilastera od bistri~kog, napomiwe autor. Ju`ni portal je jedno-
                         stavniji od zapadnog, kru`nih koloneta nema, a na nadvratku je uklesan nat-
                         pis protomajstora fra Vite. Severni portal je ne{to vi{e ukra{en, bele`i
                         autor. Portal hrama je najbogatije obra|en, zapa`a Bo{kovi}, izme|u dovrat-
                         nika i susednih pilastera je umetnuta po jedna osmostrana, a izme|u unutra-
                         {wih i sredwih pilastera izra|ena je po jedna kru`na koloneta.
                               Raspored prozora je izvr{en vi{e da upotpuni dekorativnu funkci-
                         ju, nego zbog prirodnog osvetqewa, po mi{qewu Bo{kovi}a. Prvobitno su
                         bili zatvoreni gvozdenim re{etkama, bez tragova zastakqivawa.
                               On zatim opisuje mermerni pod u hramu, manastirske zgrade, trpeza-
                         riju i kule. Ovaj segment monografije autor zavr{ava kra}im opisom ru-
                         {evina crkve Sv. Nikole ili Tri jerarha, isposnice u Bistri~koj klisu-
                         ri, isposnice »De~anskog«, zidane isposnice u Belaju i »Isposnice Sv.


                         8   Isto, 39–41.
                         9   Isto, 41.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227