Page 222 - Zbornik 27
P. 222
NZ27/2003 \UR\E BO[KOVI] KAO ISTRA@IVA^ CRKVENIH... 227
Prostorna plastika ove monumentalne gra|evine je posebna celina
monografije u kojoj Bo{kovi} isti~e da je raspored masa jednostavan ali
ne i logi~an, ponavqaju}i svoje zakqu~ke o »la`noj« trobrodnosti hrama.
Autor bele`i da gra|evina le`i na niskom soklu, kao i da je kube spoqa ne-
dovoqno spojeno sa krovom naosa. No, bez obzira na to proporcija masa ove
gra|evine deluje harmoni~no i impresivno, smatra Bo{kovi}. Zakqu~uje
da su delovi gra|evine organski povezani i izvanredno konstruktivni.
O polihromiji fasada, autor iznosi podatke o materijalima (kamen,
mermer) i opisuje efekat koji wihovo kombinovawe pru`a (redovi svetlo-
8
`utog bawi~kog mermera i crvenkastoqubi~astog bistri~kog mermera).
Polihromni efekat je izuzetno sna`an i po re~ima \. Bo{kovi}a i dopri-
nosi razbijawu jednoli~nosti mirnih povr{ina fasade. Kamen je uglav-
nom ostavqen u prirodnoj boji, izuzev kada su u pitawu ~equsti lavova, na
portalu naosa, obojene crvenom bojom. »Harmonija arhitektonske kompo-
zicije« je nova celina u ovoj monografiji. U woj autor konstatuje da se u
popre~nom preseku hrama mo`e upisati ravnostrani trougao, {to govori
o tome da se fra Vita nije oslawao samo na sopstveno ose}awe za proporci-
ju, ve} i da je koristio neke geometrijske oblike i krug i grafi~ki na~in
9
komponovawa. Kao jo{ jedan dokaz da se neimar slu`io ravnostranim tro-
uglom, Bo{kovi} upu}uje na izgled bo~nih strana fasade.
Bele`e}i podatke o drugostepenoj plastici Bo{kovi} uo~ava da pila-
stri uokviruju i dele fasadu na tri (zapadna fasada), dva (bo~ne fasade naosa)
i osam (tambur kubeta) poqa. Zakqu~uje da su svi portali komponovani prema
istom tipu, ali da se zapadni portal od op{teg tipa razlikuje po tome {to
ima jednu tordiranu izme|u pilastera, kao i sli~an oblik izme|u lukova ar-
hivolte. Svi delovi ovog portala izra|eni su od bawi~kog mermera, a spoq-
wi delovi pilastera od bistri~kog, napomiwe autor. Ju`ni portal je jedno-
stavniji od zapadnog, kru`nih koloneta nema, a na nadvratku je uklesan nat-
pis protomajstora fra Vite. Severni portal je ne{to vi{e ukra{en, bele`i
autor. Portal hrama je najbogatije obra|en, zapa`a Bo{kovi}, izme|u dovrat-
nika i susednih pilastera je umetnuta po jedna osmostrana, a izme|u unutra-
{wih i sredwih pilastera izra|ena je po jedna kru`na koloneta.
Raspored prozora je izvr{en vi{e da upotpuni dekorativnu funkci-
ju, nego zbog prirodnog osvetqewa, po mi{qewu Bo{kovi}a. Prvobitno su
bili zatvoreni gvozdenim re{etkama, bez tragova zastakqivawa.
On zatim opisuje mermerni pod u hramu, manastirske zgrade, trpeza-
riju i kule. Ovaj segment monografije autor zavr{ava kra}im opisom ru-
{evina crkve Sv. Nikole ili Tri jerarha, isposnice u Bistri~koj klisu-
ri, isposnice »De~anskog«, zidane isposnice u Belaju i »Isposnice Sv.
8 Isto, 39–41.
9 Isto, 41.