Page 155 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 155

Новопазарски зборник, 45/2022, стр. 141-174                         155


                     За  орнаментисање  инструмената  коришћена  су  глета  разних  облика,
               која су мештани сами израђивали. 52

                     Усаглашавање (штимовање)

                     Штимовање (усаглашавање) инструмента био је најкомпликованији и
               најзахтевнији посао. При изради шупеља/од пиринчаи кавала поједини гра-
               дитељи су обележавали места за отварање рупа тако што су се прсти при-
               родно спуштали на још неизбушену мелодијску свиралу. На обележеним ме-
               стима рупе су се бушиле, а затим се доштимавале на уво. Међутим, често су
               узимане мере већ добро израђене мелодијске свирале (Поповић 2021: 295).
               Мере добро израђених инструмената узимане су као канон и преношене су с
               колена на колено. Тако је током 2009/2010. године Мујко Угљанин из Долова
               узео мере од Душана Поповића из Сувог Дола за неколико величина шупеља/
               од пиринча како би по њима израђивао тај инструмент. Усаглашавање калема
               и гајди, за разлику од претходна два инструмента, био је знатно комплекснији
               посао. Код калема је требало усагласити писак са мелодијском свиралом и
               међусобно усагласити отворе за прсте. Усаглашавање гајди је био још сложе-
               нији посао пошто је градитељ морао да усагласи писак са мелодијском свира-
               лом, затим међусобно отворе за прсте, али и бордунску свиралу у односу на
               мелодијску. Да би тај посао био добро урађен, било је потребно да градитељ
               буде и свирач.  Тоналитет инструмента зависио је и од дужине и од ширине
                            53
               мелодијске свирале.У зависности од дужине мелодијске свирале било је по-
               требно обележити и међусобно усагласити отворе за прсте који су морали да
               буду у одговарајућој пропорцији у односу на дужину свирале. Дужину мело-
               дијске свирале морао је пропорционално да прати и писак, али и бордунска
               свирала.  Ако је гајдарка била дужа, гајде су свирале ниско (дебело, крупно),
                       54
               а уколико је гајдарка била краћа, гајде су свирале високо (танко, пискаво)
               (Поповић 2021: 295). Код сваког од ових типова и подтипова гајди мелодијска
               и бордунска свирала су на различите начине усаглашаване пре свирања.








               52  Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  3.
               јануара 2008; казивање Добривоја Илића из Метикоша, забележено у Метикошима
               10. фебруара 2017, током теренског рада аутора.
               53  Васа Величанина из Метикоша, забележено у Метикошима 10. фебруара 2017,
               током теренског рада аутора.
               54    Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  3.
               јануара 2008; казивање Васа Величанина из Метикоша, забележено у Метикошима
               10. фебруара 2017, током теренског рада аутора.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160