Page 84 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 84

84         A. Bjelak, Srpski kao L1 i L2 i Bosanski jezik u obrazovanju u Republici Srbiji...


                     Analizom dobijenih podataka dolazimo do sljedećih saznanja:

                   a) Broj učenika iz novopazarskih srednjih škola koji izučavaju srpski kao L1 u
                     najvećem broju slučajeva jeste oko 50%.
                   b) Broj učenika koji izučavaju srpski kao L2 uvijek je uvjetovan brojem učeni-
                     ka koji uče bosanski jezik – onoliko učenika koliko izučava bosanski jezik,
                     toliko izučava i srpski kao L2.
                   c) Učenici srednjih škola na prostoru Novog Pazara koji izučavaju srpski kao
                     L1 nemaju bosanski jezik, što nije slučaj i s osnovnim školama, koje učeni-
                     cima nižih razreda nude bosanski jezik kao fakultativni predmet.

                     Ako bismo kao parametar uzeli broj učenika po generacijama koji srpski
               jezik izučavaju kao L1 ili kao L2, samim tim i bosanski jezik, zaključili bismo da
               je broj učenika iz godine u godinu neujednačen.
                     Generacija koja prvi razred upisuje školske 2017/18. godine (trenutno četvr-
               ti razred) u 2020/21. godini srpski jezik kao L1, kao L2 i bosanski jezik izučava u
               sljedećem procentu:

                   -  Ugostiteljsko-turistička škola: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda (n
                     = 86) srpski kao L1 izučava 68,6% učenika (n = 59), a procenat učenika koji
                     izučava srpski kao L2, kao i bosanski, jeste 31,4% (n = 27);
                   -  Medicinska škola “Dva heroja”: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda
                     (n = 192) srpski jezik kao L1 izučava 49,5% (n = 95), a broj učenika koji
                     izučava srpski kao L2 i bosanski jeste 50,5% (n = 97);
                   -  Ekonomsko-trgovinska škola: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda
                     (n = 224) srpski jezik kao L1 izučava 62,1% (n = 139), a kao L2 i bosanski
                     37,9% (n = 85);
                   -  Gimnazija: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda (n = 296) srpski jezik
                     kao L1 izučava 51,1% (n = 151), a kao L2 i bosanski 48,9% (n = 145);
                   -  Tehnička škola: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda (n = 179) srpski
                     jezik kao L1 izučava 51,4% (n = 92), a kao L2 i bosanski 48,6% (n = 87);
                   -  Škola za dizajn tekstila i kože: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda
                     (n = 139) srpski jezik kao L1 izučava 38,8% (n = 54), dok srpski kao L2 i
                     bosanski izučava 61,2% učenika (n = 85).

                     Već naredne školske godine, kod generacije koja prvi razred upisuje školske
               2018/19. godine (trenutno treći razred), u školskoj 2020/21. godini, stanje je blago
               promijenjeno. Procenat učenika koji srpski jezik izučava kao L1 uglavnom blago
               raste, a kao L2 i onih koji izučavaju bosanski jezik blago opada. U Školi za dizajn
               tekstila i kože u odnosu na prethodnu generaciju zapažen je nešto primjetniji porast
               broja učenika koji srpski jezik izučavaju kao L1. S druge strane, u Ugostiteljsko-tu-
               rističkoj školi zabilježen je procentualni pad broja učenika koji srpski izučavaju
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89