Page 84 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 84
84 A. Bjelak, Srpski kao L1 i L2 i Bosanski jezik u obrazovanju u Republici Srbiji...
Analizom dobijenih podataka dolazimo do sljedećih saznanja:
a) Broj učenika iz novopazarskih srednjih škola koji izučavaju srpski kao L1 u
najvećem broju slučajeva jeste oko 50%.
b) Broj učenika koji izučavaju srpski kao L2 uvijek je uvjetovan brojem učeni-
ka koji uče bosanski jezik – onoliko učenika koliko izučava bosanski jezik,
toliko izučava i srpski kao L2.
c) Učenici srednjih škola na prostoru Novog Pazara koji izučavaju srpski kao
L1 nemaju bosanski jezik, što nije slučaj i s osnovnim školama, koje učeni-
cima nižih razreda nude bosanski jezik kao fakultativni predmet.
Ako bismo kao parametar uzeli broj učenika po generacijama koji srpski
jezik izučavaju kao L1 ili kao L2, samim tim i bosanski jezik, zaključili bismo da
je broj učenika iz godine u godinu neujednačen.
Generacija koja prvi razred upisuje školske 2017/18. godine (trenutno četvr-
ti razred) u 2020/21. godini srpski jezik kao L1, kao L2 i bosanski jezik izučava u
sljedećem procentu:
- Ugostiteljsko-turistička škola: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda (n
= 86) srpski kao L1 izučava 68,6% učenika (n = 59), a procenat učenika koji
izučava srpski kao L2, kao i bosanski, jeste 31,4% (n = 27);
- Medicinska škola “Dva heroja”: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda
(n = 192) srpski jezik kao L1 izučava 49,5% (n = 95), a broj učenika koji
izučava srpski kao L2 i bosanski jeste 50,5% (n = 97);
- Ekonomsko-trgovinska škola: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda
(n = 224) srpski jezik kao L1 izučava 62,1% (n = 139), a kao L2 i bosanski
37,9% (n = 85);
- Gimnazija: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda (n = 296) srpski jezik
kao L1 izučava 51,1% (n = 151), a kao L2 i bosanski 48,9% (n = 145);
- Tehnička škola: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda (n = 179) srpski
jezik kao L1 izučava 51,4% (n = 92), a kao L2 i bosanski 48,6% (n = 87);
- Škola za dizajn tekstila i kože: od ukupnog broja učenika četvrtog razreda
(n = 139) srpski jezik kao L1 izučava 38,8% (n = 54), dok srpski kao L2 i
bosanski izučava 61,2% učenika (n = 85).
Već naredne školske godine, kod generacije koja prvi razred upisuje školske
2018/19. godine (trenutno treći razred), u školskoj 2020/21. godini, stanje je blago
promijenjeno. Procenat učenika koji srpski jezik izučava kao L1 uglavnom blago
raste, a kao L2 i onih koji izučavaju bosanski jezik blago opada. U Školi za dizajn
tekstila i kože u odnosu na prethodnu generaciju zapažen je nešto primjetniji porast
broja učenika koji srpski jezik izučavaju kao L1. S druge strane, u Ugostiteljsko-tu-
rističkoj školi zabilježen je procentualni pad broja učenika koji srpski izučavaju