Page 274 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 274

274         И. Б. Шарчевић, Натприродна бића у српској традицији: вила, вампир...


               сви неодређени звуци који одатле допиру.

                     Натприродна бића у свету – нови извори

                     Бића која се јављају у српској традицији појављују се, уз мање или
               веће  разлике,  и  у  другим  културама  широм  света.  Већ  у  бајци  Успавана
               лепотица наилази се на добре и зле виле. Зар Грдана (зла вила) не би могла
               бити домаћа верзија црне виле коју помиње Чајкановић? Даље, три добре
               виле  из  наведене  бајке  могле  би  бити  виле  „добрице“  које  помиње  исти
               аутор, а исто тако могу бити и три суђенице које одређују судбину детета.
               Вампир је до те мере постао интернационално натприродно биће да се чини
               како свака земља има свог типичног представника у овој врсти.
                     Као полазна основа за будућа проучавања вампира и њему сродних
               натприродних бића могао би послужити стрип Дампир, који доноси нека
               занимљива тумачења и нове термине у већ познати свет вампира, вештица,
               вукодлака, суђеница и њима сличних бића. Може се дискутовати о пореклу
               дампира као натприродног бића у нашој традицији. Тешко је утврдити чак
               и  да  ли  припада  старијој  или  новијој  традицији.  У  релевантној  домаћој
               литератури заправо нема конкретних записа о пореклу назива дампир, али
               зато  Чајкановић  потврђује  премису  из  стрипа  да  постоји  убица  вампира
               тзв.  „вампирџија“,  који  је  вампиров  син  (у  стрипу  је  дампир  Харлан  син
               прастарог, моћног вампира Драке) или неки човек рођен у суботу.
                                                                             10
                     Ако је позната чињеница да се стрип појавио у Србији 2008. године
               (слика 1), предност се може дати новијој српској традицији. Попут Дракуле
               Брама  Стокера,  дампир  за  своју  славу  може  да  захвали  популарности  у
               писаном штиву. Спорно окарактерисана девета уметност (стрип) представља
               засебну едицију у оквиру италијанске издавачке куће Серђо Бонели Едиторе
               (Sergio  Bonelli  Editore)  са  једним  дампиром  као  протагонистом  читавог
               серијала. Дампир је заправо биће настало спојем вампира и жене људског
               рода. Поседује одређене моћи карактеристичне за вампира, али изгледом је у
               потпуности човек. Аутори овог стрипа истичу да су инспирацију за главног
               јунака  пронашли  управо  у  легендама  са  Балкана.  Изузев  једног  дампира,
               овде су присутне бројне подврсте вампира као и друга натприродна бића која
               су карактеристична за нашу и светску традицију. Примера ради, суђенице се
               овде јављају у традиционалном вилинском изгледу – изразита лепота, дуга
               коса, танке прозрачне хаљине (бића светлости), а понекад и као три старице
               (тетке, баке) које су у сећању тог човека заправо блиске особе из прошлости
               његове породице. За разлику од традиционалног схватања да се јављају само
               једном у животу човека, суђенице се појављују у свим важним животним
               моментима дампира и пружају му заштиту.

               10   О убицама вампира: Чајкановић, В. (1994). Стара српска религија и
               митологија. СКЗ. Стр. 213.
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279