Page 271 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 271

Новопазарски зборник, 44/2021, стр. 269-277                         271


               приликом  може поставити смела хипотеза да је Марко заправо вилењак или
               див. У народној песми Милош Обилић змајски син јавља се противречност
               у погледу очинства – вила тврди да је Марков отац огњени змај, али зато
               потврђује да су сваког српског јунака „одгојиле виле“.
                     Виле  се  углавном  срећу  у  шумским  пределима  (горама,  врлетима),
               далеко  од  прометних  путева,  што  потврђује  народна  епска  поезија  и  даје
               типичан пример за њено боравиште наводећи да „виче са планина вила“.
                                                                                      3
               Још се наводе и облаци као могуће место њиховог сталног или привременог
               боравка. Када је реч о горама и планинама, очигледан пример је песма Виша
               је гора од горе, у којој се Ловћен описује као вилинско станиште.  Потреба
                                                                             4
               људи са ових простора да смештају виле и друга натприродна бића у мање
               приступачне  крајеве  (мрачне  шуме  или  високе  планинске  кутке)  јасно
               показује универзалан, исконски страх од непознатог, а истовремено истиче
               цивилизацијске лимите који уводе ред у друштвени поредак. Упозорење да
               некаква вила живи на планини и да може бити опасна по човека није ништа
               друго до устаљено друштвено правило за усклађивање свакодневног живота,
               из кога млади схватају шта сме, а шта не сме да се ради.

                     Вампир


                     Уколико  се  на  трен  заборави  популарни  вампирски  гроф  из
               Трансилваније као и пошаст вампиризма у Европи током XVIII и XIX века
               и пaжња се посвети крвопијама које су харале тадашњом „непросвећеном
               Србијом“,  могу  се  срести  најмање  три  позната  имена:  Сава  Савановић,
               Милисав  Ракановић  и  Петар  Благојевић.  Први  је  вероватно  најпознатији
               вампир у нашем друштву и може се рећи да су малобројни они који никада
               нису  чули  за  њега.  Наиме,  Сава  је  лик  из  Глишићеве  приповетке  После
               деведесет година, а јавља се још и у хорор филму Лептирица. За разлику од
               џентлменског и аристократског изгледа вампира, наметнутог и прихваћеног
               у  популарној  култури,  Глишић  свог  вампира  види  као  „црвену,  надувену
               мешину“.   То  је  сасвим  обичан  човек  из  народа  који  је  за  живота  био
                        5
               „опак“. Он не борави у свом племићком замку, већ је готово заборављен у
               некаквој „кривој јарузи под рачвастим брестом“. Све наведено иде у прилог
               оригиналности  домаћег  фолклора.  Чак  и  детаљна  упутства  за  убијање
               вампира уз помоћ глоговог коца, непочишћеног вранца и воде аџијазме део
               су  народног  фолклора  и  преношена  су  са  генерације  на  генерацију.  Име
               вампира, место појављивања (удаљена воденица) и време (ситни сати, када је
               човек сам) дају препознатљиву митолошку слику у којој се иначе појављују


               3  Видети: Зидање Скадра у Народна књижевност, Нолит – Београд, 1992, 120.
               4   Исто, 140.
               5   Детаљнији опис српског вампира Саве Савановића је дат у приповеци После
               деведесет година, Приповетке – Други део, Блиц библиотека, 2014, стр. 20.
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276