Page 270 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 270

270         И. Б. Шарчевић, Натприродна бића у српској традицији: вила, вампир...


               начин казивања јесу оно што даје легитимет културном одређењу. Преношење
               прича, легенди и митова са колена на коленo одувек је била одлика људи
               са ових простора. Трагови су можда највидљивији у писаним књижевним
               формама – народним песмама и приповеткама, а Свети Сава и ђаво, Марко
               Краљевић и вила и Зидање Скадра су само неки од примера.
                     Уз ограничена поређења са приказом идентичних створења у свету, циљ овог
               рада биће описивање народних схватања везаних за четири врсте натприродних
               бића кроз значајна усмена предања и писане форме српског фолклора.

                     Вила

                     Већина  текстова  је  сагласна  са  тим  да  су  виле  женска  натприродна
               бића из природе. У домаћој књижевности се јављају као питома и моћна
               створења  која  помажу  људима  у  невољи  или  пак  као  осветољубива  бића
               склона рушењу (у народној песми Зидање Скадра) и физичком повређивању
               људи. Овде се може наћи велика сличност са грчком митологијом, односно
               са релацијом богови – људи. Наиме, однос богова према људима варира од
               помоћи и награде до казне, у зависности од заслуге и поштовања које људи
               показују према надмоћним ентитетима.
                     Виле  се  приказују  као  жене  необичне  лепоте,  изразито  дуге  косе,
               са  прозирном  белом  одећом  (или  без  одеће).  Сретен  Петровић  у  својој
               књизи  Увод  у  културу  Срба  преноси  запажања  Тихомира  Ђорђевића  о
               карактеристикама  вила.  У  опису  се  најчешће  наводи  да  виле  носе  „бело
               одело“ или „беле хаљине“, затим да имају „дугу, жућкасту косу“, а вилинске
               ноге се описују са „копита магарећа“.  Њихова моћ долази од крила и окриља
                                                  1
               које носе, па одатле следи да је вилу могуће заробити једино ако она сама
               својом непажњом себе доведе у ситуацију да нема крила, најчешће приликом
               купања у језеру. Тада ова „бића губе вилинску моћ и постају обичне девојке“
               (Петровић 1994: 185). Чајкановић наводи поделу на црне и беле виле, а исто
               тако користи и назив „добрице“ да опише њихову природу. 2
                     Да ли постоје вилењаци? Записи говоре о томе да се у браку мушкарца
               и виле рађају дивови. Такође, каже се и да онај ко живи са вилом добија део
               њених моћи и изразиту снагу и тако постаје вилењак. Познати су бројни
               ликови из народне епске поезије који се жене вилама, а међу познатијима
               су: краљ Вукашин, Марко Краљевић, Љутица Богдан и Сибињанин Јанко.
               На пример, песме описују Марка Краљевића као великог јунака изванредне
               снаге,  а  казују  и  да  је  проводио  време  са  вилом.  Такође,  из  претходно
               наведеног се примећује и да се његов отац оженио једном вилом, па се овом


               1  Више о одликама вила: Петровић, С. (1994). Увод у културу Срба.  Ниш; Просвета. Стр.
               185.
               2  О старијим тумачењима порекла вила: Чајкановић, В. (1994). Стара српска
               религија и митологија. СКЗ. Стр. 228-247.
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275