Page 188 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 188
188 A. Hodžić-Čavkić, Orijentaliziranje Novog Pazara u savremenom putopisu
NPGMK
Kao da se vrelina nekadašnjih uživanja još zadržala u njegovim trošnim zi-
dovima…
NPGDD
Znamo da se za naš grad i građane vezuju razne predrasude, pa svakog po-
setioca želimo na sve načine ubediti u suprotno
NPO
Na staro vreme podsećaju pekare prilepljene jedne uz druge u kojima se hleb
i dalje peče u pećnicama podloženim na drva. Ukus hleba, somuna, lepinja,
simita i drugih peciva je u svakoj od pekara porodična tajna. Prenosi se sa
kolena na koleno.
NPR
Novi Pazar ima izuzetno razvijenu kulturu ispijanja kahve, a i crni čaj prisut-
niji je jer Istanbul je bliži.
Orijent je u daljem portretiranju – bizaran. Ovdje se opet radi o binarnoj
opreci jer Orijent nije samo drugačiji nego znantno drugačiji, mjesto čudnog i bi-
zarnog, gdje zapadnjaci mogu svjedočiti svakojakim čudesima. Usp.:
NPGMK
U Novom Pazaru skoro 50 posto stanovnika mladje je od 35 godina!
Na pločniku je iscrtan kompas na kome osim strana sveta postoji još jedna
oznaka. Označava najsvetije mesto u islamskom svetu -Meku.
Iznad reke Raške koja grad deli na stari i novi podignut je jedini hotel nad
vodom neobičnog imena Vrbak.
Kažu da se govorilo da Čavić gradi tako visoku kuću kako bi sa njenih pro-
zora mogao gledati tudje žene u pazarskim avlijama…
Haremski asortiman sa svim pratećim elementima, šljašteće perle, pokriva-
či za glavu, dugi ogrtači…
NPGDD
Uobičajeno je bilo da se oko lepih, osobito sakralnih objekata ispredaju le-
gende, pa tako i za Altun-alem džamiju postoji legenda koju je vredno
zapisati: Altuna, Hadžera i Halima, tri pašine ćerke, lepotice kao dženetske
hurije, rođene su i rasle u Novom Pazaru. Zbog lepote, bogatstva i ugleda što
su posedovale ove tri sestre, niko se nije usudio da ih zaprosi.
Treći orijentalistički stereotip odnosi se na uopćavanje karaktera i ponašanja
ljudi s Orijenta, odnosno njihovo šabloniziranje. Većina naroda novopazarskog ori-
jenta predstavljena je u značenju općeprisutnih trgovačkih manira i prevladavanju
vjerskog načina života, što se, s druge strane, kontrapunktira prema svima onima
kod kojih izostaju navedena obilježja.