Page 42 - Zbornik 39
P. 42

42                           Safet Bandžović                     39/2016

               izgradnje svesti o zajedničkoj pripadnosti“ (M. Ekmečić). Muslimani su bili gubitnici
               u formiranju novih državnih granica, njihova prava zanemarivana. Na Balkanu za njih
               nije važio princip samoodređenja. Od 1,445.179 muslimana koji nisu više živjeli u
               osvojenom području „osmanske Evrope“, njih 413,992 se, piše J. McCarthy, iselilo
               u osmansku državu u toku i nakon balkanskih ratova. Od muslimanskog balkanskog
               stanovništva iz 1911. ostalo je 1923. svega 38 odsto.  Sa ratovima 1912-1913. okon-
                                                           138
               čan je proces eliminiranja osmanske uprave na većem dijelu Balkana, započet 1877-
               1878, transformirajući pritom muslimane od brojčano dominantnog faktora u desetko-
               vanu, pasiviziranu manjinu u hrišćanskim državama. Fragmentiranje teritorija koje su
               naseljavali muslimani i pojava užeg definiranja identiteta, doveli su do diskontunuiteta
               i parceliziranja historije i njihove svijesti.  To se manifestiralo i u odsustvu saznanja
                                                  139
               o međusobnoj sudbinskoj povezanosti muslimanskih zajednica.
                     Svaki značajniji događaj iz prošlosti Balkana može se promatrati iz više uglo-
               va i biti predmet različitih tumačenja. Mnoge stvari vremenom nestaju iz sjećanja, a
               zaborav omogućava i iskrivljena tumačenja. Svi narodi imaju zasebne priče i datume
               u svojoj memoriji. Shvaćena kao složenost, historija se ne može valorizirati samo iz
               lokalne vizure. Vjera u monolitno jezgro činjenica koje postoje neovisno od interpre-
               tacije historičara jeste teško iskorjenjiva zabluda. Tzv. „poštena” nacionalna historija
               pretpostavlja sposobnost da se „zaboravi” sve što joj ne ide u prilog. Oduvijek je pro-
               blematično interesno uvažavanje argumenata samo jedne strane, ignoriranje suprot-
               nih naučnih rezultata i tumačenja.  Politika i ideologija nemaju običaj da stvarnost
                                            140
               predstavljaju „onakvom kakva ona uistinu ili približno jeste, već onakvom kakva nji-
               ma odgovara i kakva bi željeli da bude”.  Historija je „nauka o sadašnjosti”, svaka
                                                  141
               generacija je preispituje i piše iz početka. To je politička nauka, ne može se ogradi-
               ti nikakvim kineskim zidom od „političkog prosvećivanja“. Ova vrsta posrednog ili
               neposrednog „podučavanja čitalaca“, imanentna je svakom istraživanju i otkrivanju
               historije, pa i najstriktnije naučnom.  Samo preko interdisciplinarnih studija, koje
                                              142
               kritički analiziraju sve strane djelovanja, preko multiperspektivnog metoda koji traži
               demonumentalizaciju historije i njenih reljefnih dionica, predstavljanje prošlosti sa
               stanovišta različitih aktera, može se dolaziti do njene realnije slike.
               prava muslimana Balkana, u: Muslimani Balkana: “Istočno pitanje” u XX. vijeku, Tuzla 2001,
               117; Ž. Obradović, Manjine na Balkanu, Beograd 2002, 160-161; Isti, Balkanski etnički mozaik:
               manjinsko pitanje na Balkanu, Beograd 2014, 161-171.
               138    J. McCarthy, Stanovništvo osmanlijske Evrope prije i poslije pada Carstva, u: Muslimani
               Balkana: “Istočno pitanje” u XX. vijeku, Sarajevo 2014, 52-53.
               139    S. Bandžović, Parçalanan Coğrafya, Tarih ve Bilinç, “Perspektif”, İslam Toplumu Millî
               Görüş, Aylık Haber-Yorum Dergisi, Nr./Sayi 241, Kerpen ((Deutschland) mayis 2015, 32-35.
               140    Upor.  Đ.  Šušnjić,  Dijalog  i  tolerancija,  Sremski  Karlovci-Novi  Sad  1994,  55;  F.  Fire,
               Radionica  istorije,  Sremski  Karlovci-Novi  Sad  1994,  94;  D.  Stojanović,  Istoričari  nisu  sudije,
               “Helsinška povelja”, br. 89-90, Beograd novembar-decembar 2005, 28-29.
               141    Č. Popov, “Večno otpočinjanje iznova”, Zbornik Matice srpske za istoriju, br. 61-62, Novi
               Sad 2000, 235.
               142    Č. Popov, Krugovi Ekmečićeve istorijske sinteze, Letopis Matice srpske, sv. 4, Novi Sad
               2008, 992.
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47