Page 288 - Novopazarski Zbornik 36
P. 288

МИЛАН ИВАНОВИЋ, МЕТОХИЈА: СПОМЕНИЦИ
                          И РАЗАРАЊА, Београд — Нови Сад 2013.



               Анђела Ђ. Гавриловић
               Филозофски факултет
               Београд




                      Милан Ивановић, дугогодишњи стручњак за српско културно наслеђе
               Косова и Метохије, директор Покрајинског завода за заштиту споменика кул-
               туре у Приштини, директор Галерије фресака у Београду и музејски саветник
               Народног музеја у Београду, оставио је за собом још једно вредно дело. Као
               заједничко издање двеју издавачких кућа Службеног гласника из Београда и
               Прометеја из Новог Сада, његова књига „Метохија: споменици и разарања“
               изашла је 2013. године из штампе уз благослов Његове Светости патријарха
               српског Господина Иринеја. Књига својом тематиком, како и сам наслов ек-
               сплицитно указује, обрађује најдрагоценије српско културно наслеђе у тој срп-
               ској покрајини и тешку судбину која га вековима прати све до данашњих дана.
                      Књига је великог формата, тврдог повеза, написана на 417 страница
               текста са илустрацијама и штампана у 2000 примерака. Опремљена је кар-
               тама, вредним и квалитетним фотографијама у боји или, знатно ређе, црнобе-
               лим. Средишњи део насловне стране заузима чувена фреска краља Душана
               и краљице Јелене са сином Урошем из олтара јужног параклиса дечанског
               католикона, док је на задњој корици детаљ подног мозаика из Светих Архан-
               ђела код Призрена.
                      Студија Милана Ивановића се састоји из неколико поглавља разли-
               читих обима: „Вечно у Метохији“ (17–26), „Историја, ктитори и гради-
               тељи“ (27–56), „Од турских времена до XX века“ (57–82), „Средњовековни
               манастири, манастиришта, писарнице, звона“ (83–150), „Насеља у Мето-
               хији са црквама и њиховим остацима“ (151–377) и „Стара српска гробља у
               Метохији“ (379–392).
                      На самом почетку књиге аутор упознаје читаоца са значењем речи
               „метохија“. То је грчка реч која означава „манастирска имања“. Њу су Турци
               увели у званичну употребу од половине XVIII века, укинувши старе средњо-
               вековне називе српских жупа у овој области, из подозрења да ти називи не
               би будили код Срба сећање на стару српску државу и наду на њено поновно
               успостављање. О тој промени назива обавештава пећки патријарх Василије
               Бркић 1771. године. Француски научник Ами Буе наводи да „Метохија“,
               заједно са Новим Пазаром и Моравом чини Стару Србију. То наметнуто име
               „Метохија“ користило се наредних 250 година и како аутор Ивановић исти-
   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293