Page 54 - Zbornik 27
P. 54
NZ27/2003 BELE[KE UZ RIMSKE NADGROBNE SPOMENIKE... 55
Sl. 4
28
wanika u lovu sa grobne freske iz Viminacijuma, a uop{teno i na scenama
lova u slikarstvu iz Dura-Europosa ili votivnim reqefima iz Palmire
29
sa prikazima bo`anskog solarnog strelca. Izgleda da se kroz gilgame-
{ki orija{ko i sna`no telo htela ista}i vrlina koja se dose`e herojstvom
i podvigom u lovu ili ratu. Za datovawe ovog spomenika najre~itije i naj-
pouzdanije podatke nalazimo u prikazu kose kowanika. Ovakva bujna kosa
sa krupnim kovrxama karakteristi~na je za posledwe decenije 2. i po~etak
3. veka. Te`e je, me|utim, odrediti funkciju i karakter ovog objekta. Nedo-
statak stuba na kojem je verovatno bio natpis obespravquje svaki kona~ni
sud i zakqu~ak. Mo`e se pretpostaviti da je to votivni spomenik i da je
kowanik zapravo heroj ili bo`anstvo. U tom slu~aju moglo bi se pomi-
{qati na Tra~kog kowanika, a luk i strelu u desnoj ruci tuma~iti kroz ~e-
sto potvr|eno kultno jedinstvo ovog kowani~kog bo`anstva sa Apolonom
ili, eventualno, na vojni~ko bo`anstvo Marsa Kowanika (Mars equitum).
Ova potowa mogu}nost je posebno zanimqiva jer je mo`da izraz interpretatio
romana sagledano u svetlosti ~iwenice da je u Ravni posvedo~en hram posve-
}en ovom bo`anstvu podignut od strane kowani~ke kohorte Dardanaca (coh.
28 M. Kora}, The Paintings in the Late Classical Tombs in Viminacium, The Age of Tetrarchs,
Belgrade 1995, 172–177, fig. 8.
29 U ovom pogledu posebno je zanimqiv prikaz Mitre u lovu iz mitrejuma u Dura Europo-
su (A. Perkins, The Art of Dura Europos, London 1973, 50 ff) i vojni karakter palmirske
trijade (Iarhibol — Aglibol — Malakhbel).