Page 53 - Zbornik 27
P. 53
54 Dr Aleksandar Jovanovi} NZ27/2003
cije marga ovih spomenika. Pretpostavqam da heraldi~ku okosnicu ove
dekoracione strukture predstavqa linija utemeqena u dva sto`era: moti-
vu kantarosa u dowoj i klepsidre u gorwoj zoni. U ovom uroborosu kanta-
ras bi se mogao shvatiti kao svekoliko vrelo `ivota, pe{~ani sat kao sud-
wi ~as i izraz bo`ije providencije, a vijave stabqike br{qena ili vinove
loze kao putevi od izvora do uvira koji se susti~u u kantaros. Pomi{qam
da bi ovaj pe{~anik mogao biti simboli~ni izraz ideje data mors koji se
kod bogatijih i spomenika sa razu|enijom sepulkralnom semiotikom iska-
zuje sun~anim satom kao odjekuju}im damarom sakralne ideje Avgustovog
27
obeliska — gnomona — sa Marsovog poqa u Rimu. Kod spomenika ovog ka-
raktera sa dardanskog prostora pa`wu zavre|uje jo{ jedna, dodu{e pri-
li~no spekulativna, digresija. Naime, motiv dve su~eqene (ili povezane)
spirale pojavquje se na nakitu sa ovog prostora u bronzanom i gvozdenom
dobu. Mada je neracionalno govoriti o neposrednom kontinuitetu, epi-
horski odziv bi se mogao naslutiti u iskonskom zna~ewu ovog motiva koji
svojim spiralnim hodom predstavqa ideju ve~itog kretawa i povratka.
Qubazno{}u i predusretqivo{}u kolege Georgija Kovaqova dobio
sam fotografiju jednog zanimqivog objekta iz So~anice (Municipium DD).
Re~ je o kamenom kvadru koji je slu`io kao baza stuba ~iji su tragovi
uo~qivi na gorwoj povr{ini. Postament je dekorisan samo sa predwe
strane: u pravouganom, profilisanom udubqewu prikazan je kowanik u
mirnom, sve~anom hodu (sl. 4). Predstava je izvedena plasti~no mada reqef
nije dubok. Plasti~nost je nagla{ena dobro postavqenom slikom, racio-
nalnom perspektivom u kolopletnoj igri svetlosti i senke. Prikazan je
kowanik odeven u prepasanu tuniku, ogrnut hlamidom koja lepr{a. Levom
rukom pridr`ava dizgine kowa, a u desnoj, spu{tenoj pored tela, dr`i ne-
ki predmet — ~ini mi se luk i strelicu. Noga, ~ini se neobuvena, nije u
uzengiji. Na`alost, glava, nosilac osobenog personaliteta, je o{te}ena i
ne mo`e se ni najsumarnije razaznati lik kowanika. Kosa je bujna, volumi-
nozna i krupnim kovrxama uokviruje lice se`u}i skoro do ramena. Izve-
sni tehni~ki nedostaci u predstavi izgleda da su hotimi~ni. Naime, ogr-
ta~ iza kowanika vijori i lepr{a iako je hod kowa sasvim miran ispuwen
tiho~ujnim dostojanstvom i pijetetom. Umetnik je lepr{avom hlamidom,
verovatno, hteo da naglasi herojizaciju kowanika i da lebde}em pla{tu dÑ
izvesno celestalno zna~ewe. Tako|e, telo kowanika je unekoliko predi-
menzionirano i neproporcionalno u odnosu na du`inu nogu i veli~inu
kowa. Ovakvu nesaglasnost na mezijskom prostoru uo~avamo i na prikazu ko-
27 M. Gabri~evi}, Data mors, @A XXIII/2, Skopje 1973, 289; freska iz vile Agripe Postuma
iz Boskoreala sa predstavom filozofa ispred sun~anog sata (K. Schefold, Vergessenses
Pompeji, Bern — München 1962, Abb. 38); za funerarni karakter sun~anog sata iz Sir-
mijuma videti P. Milo{evi}, Sun~ani sat iz Sirmijuma, Starinar HHH¤£, Beograd
1985, 195–203.