Page 144 - Zbornik 27
P. 144

NZ27/2003  O ARHITEKTURI ZVONIKA CRKVE SV. VASILIJA...              147



















                              Sl. 6 — P. Viwon, crkva         Sl. 7 — J. Pulart, Palata pravde
                         Sv. Magdalene u Parizu, 1808–1843.          u Briselu, 1866–1883.

                         po~etkom ~etvrte decenije pod uticajem totalitarnih politi~kih ideolo-
                                      16
                         gija i praksi.
                               Veze zvonika sa »slobodno gotiziraju}im« primerima novije svetske
                         arhitekture tako|e su neznatne i fragmentarne. Uskim monoforama stabla
                         i obradom najvi{e zone, on se vezuje za sli~ne primere slobodne stiliza-
                         cije, prikladne sredinama u kojima se gotika nekada razvijala, kao {to su
                         dela A. Gaudija (sl. 8), Rijksmuzeum (sl. 9) ili Glavna `elezni~ka stanica
                                       17
                         u Amsterdamu. Za razliku od pomenutih gra|evina iz druge polovine de-
                         vetnaestog i prve ~etvrtine dvadesetog veka, koje mo`emo svrstati u slo-
                                                    18
                         bodno shva}eni istorizam, Mini}ev zvonik je u vi{oj zoni formalno
                         jednostavniji (savremeniji), a u ni`oj znatno anahroniji. Isto tako, on
                         morfolo{ki i strukturno odudara od primera akademizovane pseudogo-
                         tike iz devetnaestog veka (sl. 10), kojom su »o`ivqavane« regionalne
                         {kole medievalne gotike kako bi se naglasili duboki istorijski koreni
                         savremenih nacija i pokazala wihova privr`enost tradicionalnim hri-
                                                19
                         {}anskim vrednostima. Od primera modernizovane gotike me|uratnog

                         16  Z. Manevi}, Arhitektura i politika (1937–1941), ZLUMS 20, Novi Sad 1984, 293–307;
                             F. Borsi, The monumental era, New York 1987; A. Kadijevi}, Ideolo{ke i estetske osno-
                             ve uspona evropske monumentalne arhitekture u ~etvrtoj deceniji dvadesetog veka,
                             Istorijski ~asopis HŸ¤–HŸ¤£, Beograd 1998–1999, 255–277; V. Preci (ur.), Arhitektu-
                             ra u Rimu 1920–1940, Beograd 2003. Dehumanizovanu arhitekturu nacisti~kog »novog
                             poretka«, metafizi~ki purizam »neoimperijalnog« fa{izma i sovjetski »proleterski
                             klasicizam«, povezuju hipertrofirane megalomanske kompozicije nadqudskog merila.
                         17  H. R. Hitchcock, Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries, Harmonsdsworth 1990,
                             283–290, 410–417; R. Zerbst, Antoni Gaudi, Cologne 1999.
                         18  M. Jovanovi}, Istorizam u umetnosti H£H veka, Saop{tewa RZZZSK HH–HH£, Beo-
                             grad 1988–89, 275–284.
                         19  Stvorena je forma neogotike u vidu »~istog« (neo)stila, li{enog nagla{enijih
                             autorskih »dodataka«. Ipak, i u toj, konzervativnijoj varijanti o`ivqavawa gotike,
                             bilo je vrednih ostvarewa (v.: M. Lewis, The Gothic Revival, London 2001).
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149