Page 145 - Zbornik 27
P. 145

148                     Dr Aleksandar Kadijevi}                 NZ27/2003




















                          Sl. 8 — A. Gaudi,
                         crkva Iskupqewa
                         Sv. Porodice u Bar-     Sl. 9 — P. Kujpers, Rijskmuzeum, Amsterdam,
                         seloni, 1883–1926.                       1877–1885.
                                 20
                         perioda, svojevrsnog nastavka neakademskog evocirawa gotike (sl. 11),
                         strukturom ni`ih partija Mini}ev zvonik je znatno konzervativniji. On,
                         dakle, nije neogoti~ki, ni pseudogoti~ki, a ni moderno-goti~ki.
                               Morfolo{ko-strukturalne srodnosti Mini}evog zvonika sa arhi-
                                          21
                         tekturom secesije (sl. 12) i wenim me|uratnim nastavkom — postsecesi-
                         jom, tako|e su neznatne. Te 1933. godine, u svetu se malo gradilo na na~eli-
                         ma (post) secesije, koja se 1925. godine u zna~ajnoj meri prelila u Ar Deko.
                         Za secesiju zvonik vezuju samo vertikalizam nametqive strukture i isko-
                         ri{}avawe wenih siluetnih i semanti~kih svojstava. Na Mini}evom zvo-
                         niku nema secesijskog organskog modelovawa masa, asimetrije, niti evoka-
                         cija drevnih vanevropskih arhitektura. Monumentalizam, organska »tele-
                         snost«, prirodne asocijacije stila secesije, nisu zastupqeni na ovoj di-
                         sciplinovano struktuiranoj gra|evini.
                               Strogom konturom, o{trinom forme, kontrastima materijala i bo-
                         ja, uzdizawem stabla ka »uzvi{enim« sferama, ulogom »krune« u ambijentu
                         grada, zvonik je morfolo{ki i semanti~ki znatno srodniji primerima ro-
                         manti~arske grane evropskog ekspresionizma iz druge i tre}e decenije dva-
                                     22
                         desetog veka, nego ostvarewima secesije. Zgusnutim plasti~kim sklopom
                         lo|e, piramidalnom strukturom stabla, utiskom »unutra{we napetosti«,
                         efektnom siluetom, sna`nim simbolizmom, slikovito{}u, prevagom trou-


                         20  Nav. delo, 185–196.
                         21  J. Howard, Art Nouveau — International and National styles in Europe, Manchester 1996 (sa
                             starijom literaturom).
                         22  O arhitekturi ekspresionizma v.: Ekspresionizam, u: Istorija moderne arhitekture
                             2/b. Kristalizacija modernizma. Avangardni pokreti (priredio M. R. Perovi}), Beo-
                             grad 2000, 105–225.
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150