Page 149 - Zbornik 27
P. 149

152                     Dr Aleksandar Kadijevi}                 NZ27/2003


                         je na{eg me|uratnog modernizma. Naro~ito su predstavnici najbrojnije, ne-
                         radikalne struje doma}ih modernista bili pod ve}im uticajem Ar Dekoa nego
                         {to se to do sada prime}ivalo. Kao {to ni modernizam u nas nije razvijen u
                         striktnom ve} parcijalnom obliku (za razliku od ranije uvezenog akademi-
                         zma), mo`e se zakqu~iti da su i tekovine Ar Dekoa prevashodno prihva}ene iz
                                            25
                         prakti~nih razloga. Mini}eva naklonost ka Ar Dekou, ne bi trebalo da
                         bude sporna. Wegova otvorenost za sve uticaje, pre svega one iz francuske
                                                                                        26
                         akademske i moderne arhitekture, ve} je uo~ena u istoriografiji.
                               Jednostavnost i slojevitost strukture, piramidalno uzdizawe zgu-
                         snutih masa krunisanih efektnim dekorativnim zavr{etkom, kao odlike
                         kompozicione metodologije Ar Dekoa (sl. 18), prepoznaju se na zvoniku u
                         Prijepoqu. Ali ti elementi nisu plasirani u karakteristi~no modernom,
                         profanom i optimisti~ko-komunikativnom maniru Ar Dekoa, ve} su pod-
                         re|eni sinteti~koj koncepciji sakralne arhitekture Milana Mini}a.
                         Pre wega, uostalom, sli~nu sintezu afirmisao je u tre}oj deceniji svetski
                         ugledni arhitekta Ogist Pere (1874–1954), oboga}uju}i modernizovanu va-
                                                                                   27
                         rijantu gotike upadqivim elementima Ar Dekoa (sl. 19–21). Takvim spo-
                                                                                    28
                         jevima, nagiwali su i drugi predstavnici »moderne gotike«.
                               Posledwi stil na na{oj listi, imao je dva toka — konzervativan,
                         okamewuju}i, usmeren ka ponavqawu »neprikosnovenih« dostignu}a naci-
                         onalne medievalne arhitekture (Gra~anica, Lazarica, Kaleni}), ali i ne-
                         epigonski, autorski, koji se sintezom starog i novog, stvarala~ki pribli-
                         `io idealu novog, nacionalno prepoznatqivog graditeqstva. Takvo stre-
                         mqewe, prihvatqivo Mini}u, podr`ano od nekonformisti~ki nastroje-
                         nih naru~ilaca, predvodili su Momir Korunovi} (sl. 22), Aleksandar De-
                                                                         29
                         roko, Grigorije Samojlov (sl. 23) i Du{an Babi}.
                               Prve zone zvonika Mini} je koncipovao u duhu tradicionalnih
                         normi nacionalnog stila, ali ih je nadgradio nenacionalnim zavr{et-
                         kom, ~ime metodolo{ki nije odstupio od prethodnika koji su primenom
                         »tu|ih« arhitektonskih sklopova ostvarili zna~ajne rezultate u tra`ewu
                         novog nacionalnog »sloga« (Preobra`ewska crkva u Pan~evu, crkva Sv.


                         25  Stilsku nedoslednost i nedogmati~nost ve}eg dela na{ih graditeqa novijeg doba,
                             prevashodno je uslovio wihov poslovni pragmatizam, podstaknut konformizmom i
                             konzervativizmom naru~ilaca.
                         26  A. Kadijevi}, Beogradski opus arhitekte Milana Mini}a... 126, 133.
                         27  Videti crkve Notr Dam de la Marn u Rensiju (1923), Sv. Tereze u Monmawiju (1925) i
                             Sv. Jozefa u Avru. Lit.: N. Dobrovi}, Savremena arhitektura 2. Pobornici, Beograd
                             1963, 395–397; F. Borsi, The monumental era... 70.
                         28  M. J. Lewis, nav. mesto.
                         29  M. Jovanovi}, Srpsko crkveno graditeqstvo i slikarstvo novijeg doba, Beograd —Kra-
                             gujevac 1987, 199–220; Z. Manevi}, Romanti~na arhitektura, Beograd 1990; Z. M. Jova-
                             novi}, nav. delo; A. Kadijevi}, Jedan vek... 114–197; M. Prosen, nav. delo.
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154