Page 143 - Zbornik 27
P. 143

146                     Dr Aleksandar Kadijevi}                 NZ27/2003


                                                                     14
                         zijskog nego tranzitivnog interstilskog tipa. Po morfologiji slojevite
                         kompozicije, zvonik se mo`e vezati za nekoliko (te 1933. godine vi{e ili
                         mawe aktuelnih) tendencija u arhitekturi: akademizam i wegovo tra`ewe
                         kona~ne, na iskustvima tradicije, hijerarhizovano ure|ene stilske forma-
                         cije; poznoromanti~arsku »slobodno gotiziraju}u« arhitekturu, kano-
                         ni~no shva}enu neogotiku ili me|uratnu modernu gotiku; secesiju iwen
                         me|uratni nastavak — postsecesiju; romanti~nu granu modernog ekspresi-
                         onizma i wen sna`ni simbolizam; Ar Deko i wegovu srpsku recepciju; kon-
                         zervativni nacionalni stil i poku{aje wegove resemantizacije i osavre-
                         mewivawa. Jedini pravac koji nema dodirnih ta~aka sa Mini}evim ostva-
                         rewem je internacionalni apstraktni funkcionalizam karakteristi~an
                         po antiistorizmu, antisimbolizmu, bezornamentalizmu i purizmu umet-
                         ni~kih sredstava.
                               Veze Mini}evog zvonika sa normativisti~kom arhitekturom akade-
                         mizma (sl. 6–7), ~iji su kanoni ustanovqeni na umetni~kim akademijama
                         devetnaestog veka, veoma su skromne. One se ogledaju u gradaciji fasadnih
                         zona, podeqenih na sokl, korpus i zavr{etak, kao i plasmanu glavnog moti-
                         va (lo|a zavr{ena stepenastom piramidom na vrhu zdawa). Me|utim, kru-
                         tost forme, epigonstvo i op{tost depersonalizovane arhitekture akade-
                         mizma, ovde je potisnula nagla{eno autorska, sinteti~ka invencija, is-
                         kazana u neusiqenom kompozicionom sklopu, li{enom prejakih linija
                         razgrani~ewa (u kome su sokl i korpus objediweni). Osim toga, modali-
                         stika Mini}evog zvonika usmerena je ka sredwovekovnim, umesto popu-
                         larnim renesansno-neoklasicisti~kim akademskim predlo{cima. Dina-
                                                          15
                         mi~no{}u arhitektonske forme,      zvonik odstupa od akademisti~kih
                         propozicija stati~nog stilskog sklopa, onog »apsolutno dobrog« i »ap-
                         solutno lepog« koji je dugo ograni~avao svest umetnika. Na zvoniku nema
                         ni odjeka ogoqenog monumentalizma u koji se akademizam »preobukao«


                         14  O tranzitivnim interstilskim formama u arhitekturi i umetnosti v.: T. Munro, Styli-
                             stic traditions and factors of Art. Mixed and transitional Styles, in: Form and Style in the Arts.
                             An introduction to aesthetic morphology, Cleveland 1970, 252–253; V. B. Mu{i~, Kontinu-
                             itet i promene u arhitekturi, Arhitektura urbanizam 92, Beograd 1983, 35–38; J. S.
                             Curl, Transitional architecture, in: Oxford dictionary of Architecture, Oxford 2000, 681.
                             Iako je »merewe« zastupqenosti arhitektonskih stilova na pojedina~nim objektima
                             jedan od glavnih zadataka istori~ara arhitekture, tuma~ewa koja proisti~u iz tog po-
                             stupka, usled neujedna~enog poznavawa morfologije i proizvoqnog shvatawa semanti-
                             ke odre|enih istorijskih stilova, naj~e{}e su neprecizna i neupotrebqiva. Odsustvo
                             plodotvorne nau~ne kritike, rasprava i simpozijuma koji bi razre{ili probleme tu-
                             ma~ewa i vrednovawa istorijskog materijala, prevlast faktografskog i deskriptiv-
                             nog nad teorijskim, kao i zastarelost periodizacija i stilskih klasifikacija, ve} du-
                             go zadr`avaju pisawe o novijoj arhitekturi u okvirima publicisti~ke, neemancipo-
                             vane istoriografije kratkotrajnog efekta.
                         15  R. Arnhajm, Dinamika arhitektonske forme, Beograd 1991.
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148