Page 118 - Zbornik 27
P. 118
120 Tamara Ogwevi} NZ27/2003
Sl. 10 — Bogorodica Sl. 11 — An|eo u ru`i~astoj
iz Blagovesti, crkva Sv. Ahilija tunici sa freske Sv. Trojice,
u Ariqu, 1296, desni zid u zoni Dragutinova kapela, 1283–1285,
oltarske pregrade ju`ni zid
{eni kolorit `ivopisa u grobnoj kapeli kraqa Dragutina nalazi svoje
opravdawe u nameni ovog prostora i adekvatno prile`e onom asketski na-
gla{enom tonu atmosfere bli`em po duhu mona{tvu nego ideji sve~ane
pompeznosti slavqewa vladara, wegove uloge i li~nosti.
Likovi Nemawi}a u kapeli na`alost nisu o~uvani, ali zato jedno-
stavnom, otmenom lepotom plene trojica an|ela, prefiguracije Svete Tro-
jice, i upe~atqivi likovi Hrista na dva nerukotvorena ubrusa. Za razliku
od likova an|ela, Hrista, Joakima i Ane, svetih besrebrenika, na kojima se
`ivopisac maestralno poslu`io igrom belih mrqa u ciqu postizawa
efekta luminoznosti, lica apostola Petra i Pavla slikana su tvr|e, oker
inkarnatom sa zelenim senkama, bez finih belih tonova koji ponajpre an-
|elima daju izraz `ive qupkosti i vedrine. Ve{tina karakterizacije li-
kova, vanredno precizan crte` i ume}e slikawa svetlosnih refleksa s jed-
ne strane, kao i tvr|i crte`, oporiji inkarnat i siroviji potez, ukazuju na
~iwenicu da su Dragutinovu kapelu `ivopisala dva majstora. I upravo u
tom kontekstu, slobodna sam da u ovom radu po prvi put iznesem mi{qewe,
a na osnovu upore|ewa freske ariqskog Plavog an|ela iz kompozicije Bla-