Page 118 - Zbornik 27
P. 118

120                         Tamara Ogwevi}                      NZ27/2003


































                               Sl. 10 — Bogorodica               Sl. 11 — An|eo u ru`i~astoj
                          iz Blagovesti, crkva Sv. Ahilija       tunici sa freske Sv. Trojice,
                           u Ariqu, 1296, desni zid u zoni      Dragutinova kapela, 1283–1285,
                                 oltarske pregrade                        ju`ni zid

                         {eni kolorit `ivopisa u grobnoj kapeli kraqa Dragutina nalazi svoje
                         opravdawe u nameni ovog prostora i adekvatno prile`e onom asketski na-
                         gla{enom tonu atmosfere bli`em po duhu mona{tvu nego ideji sve~ane
                         pompeznosti slavqewa vladara, wegove uloge i li~nosti.
                               Likovi Nemawi}a u kapeli na`alost nisu o~uvani, ali zato jedno-
                         stavnom, otmenom lepotom plene trojica an|ela, prefiguracije Svete Tro-
                         jice, i upe~atqivi likovi Hrista na dva nerukotvorena ubrusa. Za razliku
                         od likova an|ela, Hrista, Joakima i Ane, svetih besrebrenika, na kojima se
                         `ivopisac maestralno poslu`io igrom belih mrqa u ciqu postizawa
                         efekta luminoznosti, lica apostola Petra i Pavla slikana su tvr|e, oker
                         inkarnatom sa zelenim senkama, bez finih belih tonova koji ponajpre an-
                         |elima daju izraz `ive qupkosti i vedrine. Ve{tina karakterizacije li-
                         kova, vanredno precizan crte` i ume}e slikawa svetlosnih refleksa s jed-
                         ne strane, kao i tvr|i crte`, oporiji inkarnat i siroviji potez, ukazuju na
                         ~iwenicu da su Dragutinovu kapelu `ivopisala dva majstora. I upravo u
                         tom kontekstu, slobodna sam da u ovom radu po prvi put iznesem mi{qewe,
                         a na osnovu upore|ewa freske ariqskog Plavog an|ela iz kompozicije Bla-
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123