Page 117 - Zbornik 27
P. 117

NZ27/2003     NOVI PRILOZI TUMA^EWU @IVOPISA...                     119































                               Sl. 8 — Sveti Joakim,                 Sl. 9 — Sveta Ana,
                           Dragutinova kapela 1283–1285,        Dragutinova kapela, 1283–1285,
                                    isto~ni zid                          isto~ni zid

                         arhiepiskopa, morala je kraqa Dragutina jo{ dubqe utvrditi u uverewu o
                         sopstvenom grehu i kazni koja ga je stizala ve} za ovozemaqskog `ivota. Su-
                         kob sa bratom predstavqao je potpunu kulminaciju tragedije Dragutina
                         Nemawi}a i kao vladara i kao ~oveka.
                               Duboko religiozan, ali i pravno-politi~ki eksplicitan, `ivopis
                         Dragutinove grobne kapele u \ur|evim Stupovima u Rasu predstavqa, po
                         zamisli i preplitawu tema, ~udesan spoj istorijskog dokumenta i duboke
                         religiozne kontemplacije, {to ga ~ini nosiocem jedinstvenog sadr`aja
                         poruka srpskog sredwevekovqa izra`enog umetni~kim sredstvima.
                               Prema stilskim osobinama i umetni~koj obradi, freske u Draguti-
                         novoj kapeli jesu ostvarewe karakteristi~no za prelazni period izme|u
                         dva strujawa korelirana zaostav{itnom poznokomninskog monumentalnog
                         stila u srpskoj sredini interpretiranog na autenti~an na~in, i prvim od-
                         sjajima renovacije klasicizma Paleologa. Jasne i pregledne kompozicije,
                         simetri~ne po sklopu, sa sa`etim brojem figura, {to je u prvom redu dik-
                         tovala sku~ena povr{ina zidova, svojstva su fresaka Dragutinove kapele.
                         ^vrsto modelovani oblici, akcenat na crte`u, tamna pozadina sa povre-
                         menim akcentima zvonke boje, ali i zadr`an ose}aj za monumentalnost ob-
                         lika, zamrznut pokret, potpuno odsustvo ekspresije, odaju u Dragutinovoj
                         kapeli sigurnu ruku solidnog majstora nesumwivo gr~kog porekla. Prigu-
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122