Page 116 - Zbornik 27
P. 116

118                         Tamara Ogwevi}                      NZ27/2003


                         smrti 1316. i sahrawen. Kako je, me|utim, u celini nemogu}e shvatiti duh
                         sredweg veka bez razumevawa verskog preteksta kao na~ina `ivota tog nao-
                         ko udaqenog vremena, neophodna je temeqnija analiza kompozicije na is-
                         to~nom zidu kapele koja do tananosti eksplicitno odslikava Dragutinovu
                         urowenost u veru na granici asketskog misticizma. Stru~no efemerizova-
                         na u smislu svedenosti na faktografsko pobrajawe svetiteqa, freska na
                         isto~nom zidu je autenti~ni »kqu~« za razumevawe Dragutinovog verskog
                         raspolo`ewa, ali i wegovog du{evnog stawa i istinske dubine wegovog
                         pokajawa.
                               Isto~ni zid bogomoqe, bez obzira na wenu veli~inu i namenu, uvek
                         je centralni bogoslu`beni prostor, prostor namewen ~asnoj trpezi, zona
                         projavqivawa Svetlosti sveta i evharistijskog obreda, zona kojoj se okre-
                         }e lice u molitvi. I upravo u tom prostoru Dragutinove kapele pojavquje
                         se neobi~na kompozicija namesto uobi~ajenih re{ewa svojstvenih oltar-
                         skoj apsidi. Likovi Svetog Joakima i Ane, Bogorodi~inih roditeqa, okru-
                         `eni svetim Stolpnicima i ~udotvorcima, Simeonom Stilitom, Simeo-
                         nom ^udotvorcem i Alimpijem Stolpnikom, nedvosmisleno sugeri{u da
                         samo istrajnost u istinskoj veri biva nagra|ena blagoslovom neba i spase-
                         wem du{e. Ovakva kompozicija, izbor svetiteqa kao model odnosa prema
                         Bogu u smislu najve}eg podviga (stolpnici koji odbijaju da stoje na kvar-
                         qivom tlu ovoga sveta ve} se mu~no podvi`u na stubu, prim. aut.) i istraj-
                         nost u veri (od sveta i sve{tenstva zbog nemawa poroda odba~eni rodite-
                         qi Bogomatere, pre wenog ro|ewa, prim. aut.) predstavqaju ikonografske
                         tipove bli`e mona{kom nego vladarskom shvatawu. Isto~ni zid je skru-
                         {eni ktitorov zavet nebu o spremnosti na najvi{i i najte`i podvig u ci-
                         qu li~nog pokajawa i spasewa. Joakim i Ana, roditeqi Bogorodi~ini, la-
                         ko se dovode u analogiju sa blagorodnom dinastijom Nemawi}a i domi-
                         nantnom figurom velikoshimnika Simeona koji stoje}i u isto~nom delu
                         svoda, dakle upravo nad ovim prizorom, predaje vlast sinu Stefanu. Ni
                         istovetnost imena dvojice stolpnika sa mona{kim imenom Stefana Nema-
                         we nije slu~ajna, a u celokupnom kontekstu personifikuje odricawe od do-
                         bara ovoga sveta {to je fundament vizantijske mona{ke misli i osnovni
                         princip asketskog podviga.
                               O~evidno smrtno bolestan, duboko uzdrman neuspehom svoje vlada-
                         vine, kraq Dragutin je na zidovima grobne kapele u Rasu jednovremeno is-
                         pisao i zave{tawe i zavet. Zave{tawe, kako je to istorijsko dobro poznato,
                         wegov brat nije ispo{tovao, ali je zavet na askezu Dragutin odr`ao. Nije
                         poznato da se i jedan drugi me|u Nemawi}ima vladarima podvrgao takvom
                         postu i molitvi, a ~esto i samoka`wavawu, kao {to je to ~inio Dragutin
                         Nemawi}. Smrt mla|eg sina Uro{ica, koji je umro kao monah Stefan u go-
                         dinama nakon zavr{etka radova u Ariqskoj crkvi, gde je i sahrawen jer je
                         po ustrojstvu ku}e Nemawi}a izvesno bio vi|en i vaspitavan za srpskog
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121