Page 114 - Zbornik 27
P. 114

116                         Tamara Ogwevi}                      NZ27/2003


                         titeqa, u narodu poznatih i kao sveti vra~i, u molitvenoj funkciji ozdra-
                         vqewa kraqa Dragutina, ali i usrdnog molenija za zdravqe wegove poro-
                         dice jer veruju}i uvek prvo moli za bli`weg, pa tek onda za sebe.
                               Sveta Trojica u luneti na ju`nom zidu u prvom trenutku deluju kao
                         neo~ekivano ikonografsko re{ewe u Dragutinovoj grobnoj kapeli, budu}i
                         da je u zoni ispod wih ve} naslikan Isus Hristos. Me|utim, kada se ima u
                         vidu da je re~ o prostoru namewenom grobnici i da ktitor `eli da osigura
                         po{tovawe dogovora od `ivotnog zna~aja za svoje neposredno potomstvo
                         — ovo ikonografsko re{ewe postaje u celini jasno. No, da bi se u potpuno-
                         sti sagledala zamisao onoga ko je osmislio program `ivopisa Dragutino-
                         ve kapele u Rasu neophodno je uobli~iti sliku rasporeda fresaka do kraja.
                         Pored dva pomenuta sabora, naslikana na zapadnom i severnom delu svoda
                         kapele, `ivopisac je naslikao jo{ dva, a da bi se hronolo{ki, odnosno
                         istorijski, ta~no otpratili vaqa ih posmatrati po~ev od isto~nog dela
                         svoda, pa nadaqe u pravcu kretawa skazaqke na satu. Na isto~nom delu svo-
                         da naslikan je Stefan Nemawa kao velikoshimnik Simeon, obu~en u ras
                         maslinaste boje i tamnocrveni ogrta~, kako 1196, u prisustvu ra{kog epi-
                         skopa Kalinika, predaje vlast svom sinu Stefanu odevenom u tamne haqine
                         i crvenu hlamidu. Na ju`nom delu svoda naslikana je kompozicija sabora
                         na kojem episkopi ustoli~avaju Uro{a £, danas, na`alost, veoma o{te}ena.
                         Zatim slede pomenuti sabori ustoli~ewa Dragutinovog na zapadnom delu
                         svoda i onaj sa predajom vlasti Milutinu u De`evi. Pozivaju}i se na delo
                         svojih prethodnika na prestolu kao legitimno i nebom blagosloveno, Dra-
                         gutin Nemawi} nagla{ava po{tovawe tradicije mudrih vladarskih odlu-
                         ka na kojima se temeqi ustrojstvo doma Nemawi}a. Sveta Trojica ovde su u
                         funkciji svevide}ih, pravednih sudija pod ~ijim budnim okom se odvija
                         svako qudsko delawe, ali oni su tu i da sankcioni{u svako nepo{tovawe
                         dispozicije. Naslikani u luneti, u mnogome podse}aju na romani~ka i go-
                         ti~ka re{ewa kakva se mogu videti na portalima crkava diqem zapadnog
                         sveta, ali i na jadranskom primorju. U pravilu je re~ o dekorativnoj kame-
                         noj plastici koja se gotovo bez izuzetaka sme{ta u poqe lunete iznad por-
                         tala koji vodi u hram. Kada se ima u vidu da su u sredwem veku prostori is-
                         pred crkava slu`ili i kao sudili{ta, prisustvo Hrista kao nebeskog su-
                         dije ili Svete Trojice date u liku starozavetne Trojice, kao {to je recimo
                         slu~aj sa lunetom portala pravoslavnog hrama u Budvi, da navedem samo je-
                         dan primer, nedvosmisleno upu}uje na najvi{i sud po hri{}anskom shva-
                         tawu pravde. Sud koji odlu~uje o spasewu du{e, odnosno wenom ka`wavawu
                         na ve~ne muke u vatrama adskim. Ktitor Dragutin u svojoj grobnoj kapeli
                         o~evidno se poziva na ovu ulogu Svete Trojice u okviru hri{}anske esha-
                         tologije, a brata podse}a na zavet iz De`eve, jednovremeno ga na ovaj na~in
                         upozoravaju}i »da }e se svakome suditi po delima wegovim«. Naposletku,
                         po{tovawe de`evskog dogovora, a u kontekstu prostora grobnice, odraz je
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119