Page 158 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 158

158                    Д. Поповић, Калем, гајде, шупељ/од пиринча и кавал као део...


               калема у српској музичкој пракси на Горњој Пештери била је најзаступље-
               нија у периоду између два светска рата. Након Другог светског рата употреба
               калема у инструменталној традицији српског православног становништва за-
               бележена је једино у Буђеву и Биоцу, док је у Сувом Долу престала у другој
               послератној деценији.  Као и када су у питању остали музички инструменти,
                                    65
               не постоји устаљено правило у којим приликама је коришћен, али се зна да
               је његова употреба најчешће била повезана са пастирима, односно пастир-
               ским свирањем.  Осим калема, један од најприсутнијих инструменатамеђу
                              66
               српским становништвом Горње Пештери биле су и гајде. Лепеза употребе
               овог музичког инструмента била је веома широка.  Свирање на гајдама нај-
                                                              67
               присутније је било међу пастирима, па су оне уједно и симбол руралних сто-
               чарских предела (Поповић 1998: 70). Према казивању Васа Величанина из
               Сувог Дола, пролазници су радо слушали његово свирање на гајдама током
               испаше оваца „па би играли још издалека.”  У Сувом Долу и Буђеву у перио-
                                                       68
               ду између два светска рата, а у ретким случајевима и последњих година, гајде
               су се користиле и при сечењу бадњака.  Осим у мирнодопским условима,
                                                     69
               позната је употреба гајди и током веома нестабилних друштвено-историјских
               прилика крајем османског периода, затим балканских ратова 1912/1913. годи-
               не, као и током Првог светског рата. Као омиљени инструмент српских коми-
               та и војника, гајде су пратиле ратне походе, али су биле и забавни инструмент
               у тренуцима одмора:
                       У комите Петра Азанца био је и Милета Ивезић из Боровца.  Е он
                                                                                70
               ти је свирао те гајде. Причала би покојна мама Вучица Обренова, он јој је
               био род. Та′ Милета и′  је свирао са још седморицом тија гајдаша комита.
               Каже, распореди се наоколо по некол′ко њи′ па наду оне гајде кад би комите
               нападале заптије и противнике те њине па да те стра′ уфати, све гора јечи.
               Е кад се врати из похода, седни да одмарају, а ови опет напу′у оне гајде. Та′
               Азанац је предводио млого комита. Каже, једни свирају, ови други певају,
               а све страже поста′љене наоколо да и′ Турци не напа′ну. Е та′ Милета је,

               65  Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  18.
               августа 2007; казивање Вукосава Попадића из Сјенице, забележено у Буђеву 14.
               јуна 2021, током теренског рада аутора.
               66  Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  18.
               августа 2007, током теренског рада аутора.
               67  Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  3.
               јануара 2008; казивање Васа Величанина из Метикоша, забележено у Метикошима
               10. фебруара 2017, током теренског рада аутора.
               68  Казивање  Васа  Величанина  из  Метикоша,  забележено  у  Метикошима 10.
               фебруара 2017, током теренског рада аутора.
               69  Казивање Богољуба Ракочевића из Буђева, забележено у Буђеву 12. јула 2009;
               казивање Добривоја Илића из Метикоша, забележено у Метикошима 10. фебруара
               2017, током теренског рада аутора.
               70  Боровац је заселак на југозападној страни Сувог Дола.
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163