Page 161 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 161
Новопазарски зборник, 45/2022, стр. 141-174 161
је канон, нарочито међу свирачима комитама, јер је спуштен дилчик симбо-
лизовао жалост за поробљеном земљом. Након ослобођења 1912. године, а
посебно после 1918. године, за вријеме бивше Југославије, гајдаши дилчик
постепено позиционирају преко рамена. За разлику од гајди, у Сувом Долу,
83
Биоцу и Буђеву овчарске свирале су се углавном свирале у седећем положају.
84
Карактеристичан начин свирања шупеља/од пиринча и кавала последица је
непостојања писка код ова два музичка инструмента. Код ових свирала звук
се производи преламањем (цепањем) ваздуха о оштри брид инструмента, па
је таква свирала при свирању морала да се држи укосо. Током свирања на
овчарским свиралама свирач седи на столици или неком предмету обично
раширених ногу, али често може седети и на тлу, при чему му је једна нога
савијена у колену вертикално, а друга савијена испод њега. У том случају ов-
чарска свирала је често наслоњена на колено ноге која се налази у вертикал-
ном положају. Овчарске свирале су се такође свирале и у стојећем положају.
У сваком случају, сам положај је био ствар слободног избора свирача, без
утврђених правила. Приликом свирања свирачи су обично благо окренути
један према другоме како би били што боље тонски усаглашени (Павловић
2012: 208). Код свирања ових инструмената карактеристична је и техника
циркуларног (кружног) дисања. Наиме, свирачи при свирању узимају ваздух
тако да се мелодија не кида, већ непрестано тече. За такве свираче се каже да
не предишу. Иако није било правило да свирач мора да познаје ту технику,
појединци су је често практиковали. Чобани су циркуларно дисање учили уз
помоћ сламке и воде из каљеница. Дисање се учи тако што се сламка која
85
је у устима стави у воду, након чега се дува и у исто време узима ваздух.
Ако се мехурићи константно појављују, циркуларно дисање је савладано.
86
Технику циркуларног дисања знали су Суводолци Коста и Јеремија Поповић,
Томо Ђуровић, Арсеније Вељовић и Јеврем Поповић (Поповић 2021: 310).
87
У Буђеву је том техником свирао Вукомир Попадић. Када је реч о овчарским
88
свиралама,у свирачкој традицији српског становништва Горње Пештери ка-
рактеристичан је био овчарски тон (тон основног регистра), али и пискави
тон (предувани тон). Мелодија је обично спора, са сетним уводом, нешто
83 Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 3. јануара
2008; казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола (према казивању његовог оца Милуна
Ђуровића), забележено у Сувом Долу 1. октобра 2017, током теренског рада аутора.
84 Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 3. јануара
2008, током теренског рада аутора.
85 Каљеница је природно удубљење у камену, напуњено кишницом.
86 Казивање Васа Величанина из Метикоша, забележено у Метикошима 10.
фебруара 2017, током теренског рада аутора.
87 Казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 1. октобра
2017, током теренског рада аутора.
88 Казивање Богољуба Ракочевића из Буђева, забележено у Буђеву 12. јула 2009,
током теренског рада аутора.