Page 162 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 162

162                    Д. Поповић, Калем, гајде, шупељ/од пиринча и кавал као део...


               бржом разрадом и јасним и логичним завршетком. 89

                     Соло свирање и комбиновање са више инструмената

                     Свирање на овим музичким инструментима могло је да буде соло и у
               комбинацији са истим или различитим инструментима. Свирање на калему
               било је углавном соло, али се он у инструменталној традицији српског ста-
               новништва комбиновао и са другим инструментима попут писка и шупеља/
               од пиринча.  Слично је било и код гајди. Гајдаш је најчешће свирао сам, али
                          90
               у посебним приликама уз гајде су свирани и други инструменти: гоч, деф,
               овчарске свирале и писак.  Осим тога, у Сувом Долу гајдаши су свирали и
                                        91
               заједно.  Таква пракса била је и у Буђеву до Другог светског рата.  У тради-
                                                                             93
                      92
               цији српског становништва Горње Пештери овчарске свирале су се свирале
               појединачно, у пару или пак више њих заједно.  Свирање са више овчарских
                                                           94
               свирала била је инструментална пракса у Сувом Долу, Биоцу и Буђеву. 95

               89  Свирање на кавалу је 18. јуна 2012. године уписано на листу нематеријалног
               културног наслеђа Републике Србије. – Преузето 31. јула 2022. године са:  http://
               nkns.rs/cyr/popis-nkns/sviranje-na-kavalu.
               90  Казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 1. октобра
               2017, током теренског рада аутора.
               91  Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  18.
               августа 2007; казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола (према казивању његовог
               оца  Милуна  Ђуровића),  забележено  у  Сувом  Долу  1.  октобра  2017;  казивање
               Добривоја  Илића  из  Метикоша,  забележено  у  Метикошима  10.  фебруара  2017,
               током теренског рада аутора.
               92  Казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола (према казивању његовог оца Милуна
               Ђуровића), забележено у Сувом Долу 1. октобра 2017; казивање Добривоја Илића из
               Метикоша, забележено у Метикошима 10. фебруара 2017, током теренског рада аутора.
               93  Казивање Богољуба Ракочевића из Буђева, забележено у Буђеву 12. јула 2009,
               током теренског рада аутора.
               94  Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 3. јануара
               2008; казивање Богољуба Ракочевића из Буђева, забележено у Буђеву 12. јула 2009,
               током теренског рада аутора.
               95  Могуће је да је свирање са више овчарских свирала постојало и у инструменталној
               традицији  других  села  са  српским  становништвом,  али  су  забележена  казивања  о
               постојању  таквог  начина  свирања  само  у  Сувом  Долу,  Биоцу  и  Буђеву:  Овчарска  -
               Миломир Поповић и Душан Поповић, Суви До 2009. Преузето 31. јуна 2022. године са:
               https://www.youtube.com/watch?v=Kxmp0D_QuXw; Шупељ (од пиринча) - Овчарске -
               Миломир Поповић и Душан Поповић, Суви До 2009. год. преузето 31. јула 2022. године
               са: https://www.youtube.com/watch?v=Q6oEcbXtqUg&t=5s; Српске овчарске мелодије из
               Сувог Дола - Миломир Поповић и Душан Поповић, Суви До 2009. год. преузето 31. јула
               2022. године са: https://www.youtube.com/watch?v=eOZW43AmdbU.
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167