Page 134 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 134

134        M. Дамјановић, О једном документу јеврејске вероисповедне општине...


               отиснули се широм приморског појаса медитеранског басена. Добрим делом су
               добили гостопримство у тада моћном и експанзивном Османском царству, па
               су тако доспели и на Балканско полуострво. Солун је свакако био оновремена
               метропола, град и лука у коју су најмасовније пристизали несрећни изгнаници
               са Пиринејског полуострва, одакле су се временом ширили по унутрашњости
               Балкана. Марк Мазовер, један од водећих савремених британских историчара,
               с правом бележи да је Солун био њихово прибежиште и ослобођење. (Мазовер
               2017: 46) Наравно, најизазовнији су им били већи градови, трговачки центри
               и места са добрим саобраћајним везама, али су насељавали и њима суседне
               мање вароши. С тим у вези, Нови Пазар је био од другоразредног значаја у од-
               носу на веће, многољудније градове попут Сарајева, Београда, Ниша, Скопља,
               Битоља или Приштине. Међутим, био је веома значајна саобраћајна тачка и
               демографски и економски довољно привлачан за настањивање трговини вич-
               ним и непрекидно мобилним Јеврејима.
                     О животу новопазарских Јевреја под османском управом мало је познато,
               јер се домаћа историографија није посебно бавила овом свакако интересант-
               ном темом. Неупоредиво више сазнања о новопазарским Сефардима имамо од
               времена њиховог укључења у српске и касније југословенске државне оквире.
               Из периода од краја XIX века па све до трагичног уништења новопазарске
               јеврејске популације у Холокаусту остало је много првора зредног изворног
               материјала који осликава њихов јавни живот и на тај начин нам приближава
               представу о њиховој ближој и даљој прошлости. На основу њих реконструи-
               шемо прохујала времена и формирамо слику о некадашњим новопазарским
               житељима. С тим у вези је и документ који је предмет наше анализе и синтезе.
               Захваљујући његовом карактеру, откривамо нумеричке вредности у релацији
               са новопазарским Јеврејима, податке из приватног живота чланства заједнице
               и генералије колективитета.
                     Након  победоносних  балканских  ратова  1912–1913.  године  у  склоп
               проширене  Краљевине  Југославије  ушли  су  и  многобројни  Јевреји  који  су
               имали пребивалиште у ослобођеним крајевима. Осим оних на Косову и Ме-
               тохији, под њено окриље стављени су и Јевреји Новог Пазара, Скопља, Ку-
               манова, Битоља и Штипа. Након ослобођења земље крајем Првог све тског
               рата новопазарска јеврејска општина наставила је рад у српском и југослове-
               нском друштвено-политичком систему. Версајска творевина је своје је врејске
               држављане  поставила  у  равноправан  однос  са  матичним,  државотворним
               српским народом и осталим јужнословенским народима – Хрватима и Сло-
               венцима. Власт је на Јевреје гледала кроз призму вероисповести, а не расе,
               као што је чинила већина земаља у тадашњој континенталној Евро пи. (Делић
               1938: 115) Крајем двадесетих година XX века председник ЈВО Нови Пазар
               био је Леон Бахар, свештеник Јерухам Конфорти, док је функцију секретара
               обављао православни Србин Вој. М. Чурић. (Fischer 1929: 238) Ангажовање
               нејеврејина у општинској служби говори нам да је заједница оскудевала у ква-
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139