Page 151 - Zbornik 27
P. 151

154                     Dr Aleksandar Kadijevi}                 NZ27/2003

                                                                                 30
                         \or|a na Oplencu, projekti za Hram Sv. Save na Vra~aru). Uostalom, zar
                         se na{im sredwovekovnim ktitorima i graditeqima mo`e zameriti {to
                         su u vizantijsku arhitekturu srpskih zemaqa unosili elemente »kato-
                         li~kog« romanskog i goti~kog neimarstva, pa i ~itave strukturne sklopo-
                            31
                         ve? Za{to bi se sli~na te`wa, iskazana 1933. godine, smatrala »nemoral-
                         nom«, arhitektonskim presedanom ili proma{ajem?
                               ^vrsto veruju}i da se kvalitet arhitektonskog dela ogleda u wego-
                         vom qudskom merilu, umesto u zadovoqewu principa modernosti ili stil-
                         sko-jezi~ke »~isto}e«, Mini} je u Prijepoqu afirmisao sinteti~ku kon-
                         cepciju nacionalnog stila, oboga}enog elementima obuzdanog ekspresio-
                         nizma i Ar Dekoa. Takav pristup odr`ive stilske polimorfije, nisu pri-
                         hvatali jednostrani, progresisti~ki opredeqeni kriti~ari.
                               Prijepoqski zvonik, na sre}u, nije delo sterilnog anahroni~ara, kao
                         {to nije ni produkt utopisti~ke imaginacije avangardisti~kog duha, sklo-
                         nog eksperimentisawu tamo gde »ne treba«. Nije previ{e »star«, a ni izra-
                         zito »nov«. Nije ni pomodan, a ni mediokritetski »prijatan« dodatak pa-
                         norami grada. Nije ni agresivno, ali ni neutralno, bezli~no i nekon-
                         fliktno umetni~ko re{ewe. Nije jasan ({to mu se ve} sedam decenija zame-
                                                          32
                         ra), ali ni beskrajno vi{ezna~an. Nije od jednog materijala, ni u jednom
                                                                           33
                         stilu, {to je priznato tek u epohi postmodernizma. Mini} je o~igledno
                         i{ao ispred svog vremena, u kome su idejne iskqu~ivosti i formalisti~ke
                         inhibicije onemogu}avale emancipaciju arhitektonske struke.
                               Mini}ev zvonik je, poput svih wegovih dela, jedinstven plod ma{te
                         i tuma~ewa razli~itih idejno-estetskih paradigmi. Izbegav{i seman-
                         ti~ki jednozna~no i stilski »~isto« re{ewe, on se svesno odrekao prizna-
                         wa i publiciteta. Bez obzira na problemati~na polazi{ta (spajawe nespo-
                         jivih, istorijski i semanti~ki udaqenih stilova), u Prijepoqu je povukao
                         jo{ jedan riskantan umetni~ki potez, koji mu revnosni egzegeti doma}eg
                         modernizma nikada nisu »oprostili«, ocewuju}i ga kao »umerenog akade-
                                                                                       34
                         mi~ara« i »umerenog modernistu«, sa prizvukom »retrogradni«.

                         30  M. Jovanovi}, nav. delo, 100–220; Isti, Oplenac, Topola 1989; Z. Manevi}, nav. delo;A.
                             Kadijevi}, Jedan vek... 38–42, 73–76, 134–142; B. Kru{ka — S. @ivkov, Preobra`enska
                             crkva u Pan~evu (arhitektura, unutra{wa dekoracija i slikarstvo), Glasnik muzeja
                             Banata 9–10, Pan~evo 1998–1999, 97–131.
                         31  V. Kora}, Izme|u Vizantije i Zapada, Beograd 1987; M. ^anak-Medi}, Gotika u srpskoj
                             crkvenoj arhitekturi u razdobqu od @i~e do Resave, u: Manastir Resava. Istorija i
                             umetnost (zbornik radova, prir. V. J. \uri}), Despotovac 1995, 111–134.
                         32  Prkose}i zaboravu i predrasudama kriti~ara, Prijepoqci ve} sedam decenija ~uvaju
                             Mini}ev zvonik. Nedavno su na zvoniku izvedeni za{titni radovi. Stari malter na
                             gorwem postrojewu zamewen je novim cementim malterom. Umesto zvona koristi se
                             elektromotorni mehanizam koji otkucava sate. On je dar Prijepoqca, in`. Vladimira
                             Bogdanovi}a, direktora PP »Limes« iz Beograda.
                         33  ^. Xenks, Jezik postmoderne arhitekture, Beograd 1985.
                         34  U. Martinovi}, nav. delo.
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156