Page 108 - Zbornik 27
P. 108

110                         Tamara Ogwevi}                      NZ27/2003


                         uistinu, a ne samo simboli~no, mona{ki postrig, kako je to na samrtnoj
                         posteqi ~inio najve}i broj sredwevekovnih vlastodr`aca.
                               Iako je danas nemogu}e sa najve}om precizno{}u odrediti ta~nu go-
                         dinu kada su preduzeti radovi na pregradwi ulazne kule na zapadnoj strani
                         manastira \ur|evi Stupovi u Rasu, izvesno je da je kraq Dragutin o svom
                         grobnom mestu intenzivno po~eo da razmi{qa nakon nesretnog pada s ko-
                         wa pod gradom Jele~om 1281. kada je slomio nogu. Ova nezgoda predstavqa-
                         la je vrhunac doga|aja koji su pratili Dragutinovu kratku i neuspe{nu
                         vladavinu od stupawa na presto 1276. nakon nasilnog svrgavawa oca Uro-
                         {a pobedom nad wim u bici na Gata~kom poqu te iste godine, preko neuspe-
                         {nog rata protiv Vizantinaca i unutra{wih pritisaka crkve, o~igledno
                         nezadovoqne kraqevom prokatoli~kom politikom. Fatalni pad s kowa i
                         te{ka povreda dove{}e kraqa do samrtne posteqe i poput katalizatora
                         inicirati misti~ko uverewe da ga zapravo Gospod ka`wava zbog uzurpaci-
                         je o~eve vlasti. Krajwe ishodi{te ovakvog Dragutinovog raspolo`ewa
                         ogleda se u odluci da na dr`avnom saboru u De`evi 1282. vlast preda mla-
                         |em bratu Milutinu. Slika kraqevog du{evnog stawa u tim danima jasno
                         se po~ituje u odluci da bude sahrawen u maloj kapeli u \ur|evim Stupovi-
                         ma u Rasu, iako jednovremeno teku obimne graditeqske aktivnosti Dragu-
                         tinove vezane za monumentalno zdawe wegove najznamenitije zadu`bine,
                         episkopske crkve Svetog Ahilija u Ariqu.
                               Danas vi{e nije poznato kome je bio posve}en paraklis u koji je sme-
                         {tena kraqeva grobna kapela, ali je nesumwivo da je konstrukcija postoje-
                         }e kule kroz koju se ulazilo u manastirski kompleks u najve}oj meri uslo-
                         vila wegov kona~ni izgled. Kapela-paraklis kvadratnog oblika prekrive-
                         na je krstastim svodom sa nagla{enim, u poqe ispu{tenim rebrima koja
                         svod dele na ~etiri pravilna trougla. Na severnoj strani je otvoren {i-
                         rok, polukru`ni ulaz a na isto~noj je negda{wi ulaz zazidan i pretvoren u
                         polukru`nu apsidu kako bi se dobio sveden oltarski prostor.
                               U me|uvremenu veoma o{te}en, `ivopis u Dragutinovoj grobnoj ka-
                         peli nastao je nakon predaje vlasti u De`evi 1282. i, sude}i po wegovoj
                         autenti~noj ikonografskoj formuli, u periodu kada je neposredna smrtna
                         opasnost minula, a kraq razboritije promislio sve konsekvence svojih
                         pre|a{wih odluka i akcija. Ocena ve}ine istra`iva~a da je re~ o periodu
                         izme|u 1283. i 1285. godine argumentovana je i izvesno ta~na, ali problem
                         precizne datacije `ivopisa sekundarna je okupacija ovog teksta koji za
                         ciq ima nastojawe da se doku~i slo`enost poruke koju je Dragutin `ivopi-
                         som u svojoj kapeli hteo da prenese podjednako savremenicima, kao i po-
                         tomstvu. Moglo bi se modernim, pravni~kim, jezikom re}i, a sa ta~ke gle-
                         di{ta potpisnika ovih redova, da je kraq Dragutin Nemawi} freskama u
                         svojoj grobnoj kapeli na~inio jedinstveni aneks ugovora sa bratom Milu-
                         tinom. Aneks ~iji je ciq bio ograni~avawe upravo darovane krune u De`e-
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113