Page 107 - Zbornik 27
P. 107
NZ27/2003 NOVI PRILOZI TUMA^EWU @IVOPISA... 109
Sl. 1 — Grobna kapela kraqa Dragutina Nemawi}a
u \ur|evim Stupovima u Rasu, 1282–1283, jugoisto~ni izgled
odnosa prema sebi i `ivotu, duhu duboko pro`etim verskim zanosom na
granici askeze, a pre svega u dubokom ose}awu kajawa kako za u~iwena tako
i za neu~iwena dela. Nije nimalo slu~ajna analogija u okviru koje su i
kraq Dragutin i wegov zlosre}ni stric Radoslav odlu~ili da budu poko-
pani u jednoj od zadu`bina svog velikog pretka Stefana Nemawe. Metafo-
ri~no gledano, i jedan i drugi su odabrali da se wihovi grobovi na|u na
zapadnoj dispoziciji koja u hri{}anstvu nedvosmisleno simbolizuje tele-
snost ~ovekovu, a samim tim i sve slabosti, kvarqivost i posrtawe svoj-
stveno telesnoj prirodi i ovozemaqskom. Sahraniti se na ulazu, tamo gde
svaki namernik mora da pro|e, pokazateq je najdubqeg pokajawa. I Rado-
slav i Dragutin kao da kroz vekove poru~uju da su nedostojni Nemawe zbog
svojih sagre{ewa, ali le`e}i, u simboli~nom smislu, pod wegovim stopa-
ma, preporu~uju se wegovom blagodatnom posredovawu pred Bogom na isti
na~in na koji to ~ine i u `ivopisanim ktitorskim kompozicijama.
Sli~nosti prelomnih trenutaka u `ivotima ove dvojice vladara su na svo-
jevrstan na~in zanimqive. Obojica su izgubila presto u korist svoje mla|e
bra}e iako su na wega polagali pravo ~inom primogeniture. Za obojicu
istorija smatra da su bili pod dominantnim uticajem svojih energi~nih i
ambicioznih `ena. Napokon, obojica su se u sumrak `ivota okrenula naj-
dubqem verskom misticizmu sa elementima samoka`wavawa, upokojiv{i
se kao monasi; Radoslav kao Jovan, a Dragutin kao Teoktist, primaju}i