Page 107 - Zbornik 27
P. 107

NZ27/2003     NOVI PRILOZI TUMA^EWU @IVOPISA...                     109































                                   Sl. 1 — Grobna kapela kraqa Dragutina Nemawi}a
                               u \ur|evim Stupovima u Rasu, 1282–1283, jugoisto~ni izgled


                         odnosa prema sebi i `ivotu, duhu duboko pro`etim verskim zanosom na
                         granici askeze, a pre svega u dubokom ose}awu kajawa kako za u~iwena tako
                         i za neu~iwena dela. Nije nimalo slu~ajna analogija u okviru koje su i
                         kraq Dragutin i wegov zlosre}ni stric Radoslav odlu~ili da budu poko-
                         pani u jednoj od zadu`bina svog velikog pretka Stefana Nemawe. Metafo-
                         ri~no gledano, i jedan i drugi su odabrali da se wihovi grobovi na|u na
                         zapadnoj dispoziciji koja u hri{}anstvu nedvosmisleno simbolizuje tele-
                         snost ~ovekovu, a samim tim i sve slabosti, kvarqivost i posrtawe svoj-
                         stveno telesnoj prirodi i ovozemaqskom. Sahraniti se na ulazu, tamo gde
                         svaki namernik mora da pro|e, pokazateq je najdubqeg pokajawa. I Rado-
                         slav i Dragutin kao da kroz vekove poru~uju da su nedostojni Nemawe zbog
                         svojih sagre{ewa, ali le`e}i, u simboli~nom smislu, pod wegovim stopa-
                         ma, preporu~uju se wegovom blagodatnom posredovawu pred Bogom na isti
                         na~in na koji to ~ine i u `ivopisanim ktitorskim kompozicijama.
                         Sli~nosti prelomnih trenutaka u `ivotima ove dvojice vladara su na svo-
                         jevrstan na~in zanimqive. Obojica su izgubila presto u korist svoje mla|e
                         bra}e iako su na wega polagali pravo ~inom primogeniture. Za obojicu
                         istorija smatra da su bili pod dominantnim uticajem svojih energi~nih i
                         ambicioznih `ena. Napokon, obojica su se u sumrak `ivota okrenula naj-
                         dubqem verskom misticizmu sa elementima samoka`wavawa, upokojiv{i
                         se kao monasi; Radoslav kao Jovan, a Dragutin kao Teoktist, primaju}i
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112