Page 216 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 216

216          С. Селимовић, Прилог проучавању здравствених прилика у Сјеничком...


                     Сјенички срез је дочекао  ослобођење (1918) са уништеном привредом,
               која је и раније била неразвијена, и у веома лошим хигијенским и здравстве-
               ним приликама. Такво стање датира  још из времена османске власти, али је
               додатно  погоршано  у току Првог светског рата. Општа и лична хигијена и
               уопште здравствена култура  биле су на врло ниском нивоу, а у селима је било
               посебно тешко стање (Илић: 467). У богатијим кућама у граду  ситуација
               је била много боља, јер су имале умиваонике, купатила (хамаме) и клозете
               (ћенифе). Водовода и канализације није било ни у граду, па је вода за пиће
               коришћена из неколико градских јавних чесама и са врела и извора у близини
               града. По селима су постојали неуређени и за стоку отворени извори, врела
               и чесме, што је био узрок честих стомачних и цревних обољења. У употреби
               је било посуђе од печене глине  (грнчарија), народски названо „земљани су-
                                            1
               дови“, или  од дрвета ручне израде које су најчешће сами домаћини израђи-
               вали.   На веригама изнад кућног огњишта обично је висио велики бакарни
                    2
               суд (бакрач) у којем је кувана храна. У бољим  градским кућама користило се
               бакарно посуђе, а веома ретко, у најбогатијим кућама, емајлирано и, још ређе,
               порцуланско и стаклено.  У таквим кућама патоси су покривани ћилимима,
                                      3
               шиљтетима, поњавама и кожама.
                     У сеоским кућама се често спавало на земљаним патосима прекривеним
               сламом, овчијим кожама, (х)ашама и поњавама. Ретке су биле куће са дрве-
               ним креветима прекривеним губерима. У подрумима (избама) великог броја
               кућа  боравила је стока. Веш се прао коришћењем пепела (цијеђи), обично на
               потоцима и рекама. Сапун је прављен од лоја и пепела и био је права реткост.
               Мало је кућа на селу које су имале пољски клозет (ћенифу, заход). Када је реч
               о хигијени и здравственој култури, у градским кућама стање је било неупо-
               редиво боље. Иако није било канализације ни секундарне водоводне мреже,
               постојали су клозети у склопу кућа или у њиховој близини (тзв. пољски клозе-
               ти), а у кућама богатијих и еманципованијих грађана постојали су и санитарни
               уређаји према тадашњим приликама, о којима је већ нешто речено.
                     Услед наведених околности харале су разне заразне болести, као што
               су:  скабијес  (шуга),  ТБЦ  (туберкулоза),  сифилис,  хепатитис,  шарлах,  нека
               стомачна и цревна обољења итд. Смртност је била веома велика, посебно
               када је реч о деци (Шалипуровић: 14). Ране су видане мелемима и травама, а
               ломове и ишчашења су намештали тзв. народни ортопеди (Селимовић, Клад-
               ница: 145). Људи су се морали сналазити и користити народну медицину, али
               су се обраћали и надрилекарима, врачарама, хоџама и поповима. И касније,
               када је већ постојала амбуланта, сеоско становништво се ретко обраћало ле-

               1   То су биле разне врсте здела, ћасе, ћупови, тестије (бардак).
               2   Према казивању Смаила Макића (1929) из Баћице на Пештеру, то су разне зделе,
               карлице, кашике,   софре (синије), буце, каце.
               3   Према казивању Ахмета Хоџића (1926) из Сјенице, то су сахани, ћасе, шерпе,
               лонци, казани,   ђугуми, тепсије, димирлије.
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221