Page 209 - Zbornik 40
P. 209

40/2017      PRIKAZ MONOGRAFIJE  „SIDŽILI KADIJE KAZE...            209

               danici obraćaju kadijama ili drugim organima svojim molbama obično se podnosioci
               istih potpisuju kao „ponizni“, „rob“, „ponizni rob“, „molba roba koji se moli za trajan
               život njegove ekselencije“.
                     Imajući u vidu period kada su nastali ovi sidžili, odnosno kada su vođeni po-
               stupci u pojedinim pravnim stvarima, zaista fascinira temeljitost i preciznost koja je
               prisutna prilikom njihovog rješavanja. Već iz prvog slučaja, iz Sidžila I, koji se odnosi
               na ostavinsku raspravu nakon smrti izvjesnog šejh Ibrahim-efendije može se steći ta-
               kav utisak. Precizno čak i za današnje prilike, izvršen je popis i procjena ostaviočeve
               zaostavštine (između ostalog navedena i stara odjeća). Ili, naprimjer, u Sidžilu II pod
               tačkama [4], [4a] i [4b] izdate su naredbe u vezi sa popravkom zgrade tvrđave u No-
               vom Pazaru. U naredbi se navodi da je izvršena inspekcija tvrđave, da opravku pored
               posade tvrđave potpomogne i kaza, da se izvrši predmjer radova, da se za te potrebe
               mobilizira „30 konja komore i 30 gradozidara”, itd.
                     Posebno su zanimljiva dva slučaja, radi se o fermanima sultana, koji su izdati
               na zahtjev Carigradske patrijaršije (patrijarha i koncila mitropolita). Oba slučaja su
               zavedena u Sidžilu I. U prvom slučaju (slučaj zabilježen pod [28]) izdat je ferman
               o hapšenju mitropolita Novog Pazara. Nezadovoljni mitropolitom, „raja” je pisala
               patrijarhu tražeći od njega pomoć i tražeći carsku naredbu da se mitropolit uhvati i
               zatvori. U fermanu je navedeno da se „postupi prema mojoj izdatoj naredbi i prema
               aktu koji su potpisali patrijarh, koncil mitropolita/ skup mitropolita koji borave u pri-
               jestolnici/ i manastiru, sa svojim pečatom i potpisima. Neka se sve što su oni naveli
               u aktu, a odnosi se na vjerska pitanja, odobri – kako stoji i u uslovima patrijarhovog
               berata”. Drugi ferman (zabilježen pod [38]) se odnosi na postavljenje novog mitro-
               polita koji je izabran od strane koncila mitropolita i patrijarha. U fermanu se navode
               određene nadležnosti mitropolita, zabranjuje se organima državne vlasti da ometaju
               vršenje vjerske službe i druge vjerske poslove. U fermanu je čak i izričito navedeno:
               „Neka niko nijednog nemuslimana, ako nije njegova volja, ne uvodi silom u islam”.
               Upravo povodom ovog fermana prevodilac u fusnoti 105 iznosi sljedeće zapažanje:
               „Ovaj materijal u cjelini ima izuzetan značaj za sagledavanje osnova tolerancije u
               Osmanskom carstvu, izvore tolerancije i potpunu slobodu ispovijedanja vjere nemu-
               slimanskih podanika i njihovih vjerskih zajednica, ograničenja i razlozi ograničenja,
               koji niti su nenošljivi među različitim vjernicima, niti je to trpljenje za nevolju, nego
               jednostavno odnos islama prema tzv. objavljenim vjerama, pa u nekim slučajevima i
               politeističkim vjerama”. U svakom slučaju ovi fermani su od značaja za izučavanje
               odnosa između Osmanske države koja se baštini na učenju islama i drugih konfesija,
               kao i za izučavanje vjerskih sloboda u tom periodu.
                     Monografija „Sidžili kadije kaze Novi Pazar od 1766. do 1768. godine“ zaista
               predstavlja dragocjen izvor podataka za sve one koje interesuje historijat ovih prostora
               u vremenu osmanske vladavine. Štaviše, riječ je o štivu interesantnom za sve one koji
               historijski posmatraju funkcioniranje organa državne vlasti, naročito sudova. Zato je
               preporuka i za sve one koji se bave historijom prava, pa i svakom pravniku, da se pu-
               tem ovih sidžila upoznaju sa praksom koja se vijekovima provodila na ovom prostoru.
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214