Page 87 - Zbornik 39
P. 87
Драгица Премовић Алексић УДК 904:625.7”653”(497.11 Рашка област)
Нови Пазар 94:625.7(497.11 Рашка област)
ИСТОРИЈАТ ПУТНЕ МРЕЖЕ
НА ТЕРИТОРИЈИ ИЗМЕЂУ ЛИМА И ИБРА
Апстракт: Долином реке Рашке новопазарска област је од најранијих
времена била уско везана са долином Ибра, одатле преко Косова са
Вардарском долином, а преко ње са Малом Азијом и Блиским Истоком;
на другој страни – преко Пештерске висоравни и долине Лима са
Босном, Црном Гором и Приморјем. Комуникације су настављене и биле
интензивне током римског, касноантичког и рановизантијског периода.
Највише сазнања о комуникацијама потиче из средњег века и османског
периода, када су на простору између Лима и Ибра најзначајнији били
Дубровачки друм, али и Босански, Зетски, Београдски, Скадарски
и Призренски пут. Мостови, ханови и мензулане су били саставни
део путне мреже, а постојао је и развијен систем одржавања и
обезбеђивања путева. Захваљујући развијеној путној мрежи, била је
развијена и караванска трговина, која је била најинтензивнија током
16. и 17. века. Путевима су пролазила и разна посланства и путници
из европских земаља, иза којих су остале белешке на основу којих смо у
могућности да реконструишемо и путну мрежу територије обрађене
у раду. Крајем 19.века Аустроугарска и Турска су водиле преговоре и
предузимале конкретне мере како би железничким саобраћајем повезале
долину Лима и Ибра, што нису успеле да остваре.
Кључне речи: Лим, Ибар, Нови Пазар, путеви, Дубровачки пут,
Босански пут, тврђаве, мостови, ханови, трговина
Потреба за разменом добара, као и за путевима којима ће се она
обављати, јавила се још током млађег каменог доба, а условљена је културним
и економским напретком људских друштава тог времена. Главни путеви
којима се тада одвијао саобраћај ишли су долинама већих река. Нема много
података о тадашњим саобраћајницама, али је комуникација међу племенима
и државама потврђена многобројним археолошким налазима.