Page 262 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 262

262                Azra Mušić Kararić, Prikaz knjige Osnovna škola “Jošanica”...


                   Autor  nakon  predgovora  svoje  kazivanje  o  Osnovnoj  školi  „Jošanica”
               započinje  prikazom  društvenih  i  kulturno‑prosvjetnih  prilika  razvoja  školstva
               u  novopazarskom  kraju,  koji  je,  kako  autor  ističe,  do  XIII  vijeka  bio  centar
               političkog i kulturnog života Srbije, o čemu svjedoče poznati spomenici srpske
               srednjovjekovne kulture. Jovanović u razvoju prosvjete i školstva u novopazarskom
               kraju do početka XX vijeka izdvaja dva perioda: period zasnivanja srpske kulture
               i pismenosti do uzdizanja Raške države i period Osmanske Carevine koji traje do
               Prvog balkanskog rata, dajući sažet pregled školstva i prosvjete oba perioda. U
               okviru istog poglavlja, autor govori o selu Lukare s aspekta historije, karaktera i
               tipa seoskog naselja, broja stanovnika, nacionalne strukture, nabrajajući naselja i
               zaseoke koji mu pripadaju, kao i izgradnju škola u slivu rijeke Jošanice.
                   U narednom poglavlju Razvoj i organizacija rada OŠ „Jošanica” Lukare daje
               pregled najvažnijih događaja, zakonskih i drugih dokumenata koji su suštinski
               uticali na razvoj, status, upravljanje i organizaciju rada škole. Ovaj dio teksta
               ilustrovan  je  odgovarajućim  podacima  o  broju  učenika,  odjeljenja,  nastavnom
               kadru, uslovima rada, saradnji škole s društvenom sredinom i drugim podacima
               značajnim za potpunije razumijevanje razvoja i funkcionisanja škole.
                   Osnivanje, rad i razvoj područnih osnovnih škola (odjeljenja) obrađeni su
               u okviru posebnog istoimenog poglavlja. Autor u ovom delu predstavlja škole
               u  Grubetiću,  Muru,  Kominju,  Žunjeviću,  Kruševu  i  Vrbasiću.  U  narednom
               poglavlju  koje  govori  o  uslovima  rada  škole,  autor  piše  o  izgradnji  školskih
               zgrada u Lukarima, Kominju i Grubetiću, popravci i adaptaciji školskih zgrada
               u Lukarima i Muru, te novim školskim zgradama u Muru i Vrbasiću, zatim o
               informatičkim  i  digitalnim  učionicama  za  osmorazredne  škole,  kadrovskim
               uslovima, strukturi zaposlenih, stručnim organima i stručnom usavršavanju. U
               poglavlju o nastavi u fokusu je vaspitno‑obrazovna delatnost, odnosno nastavni
               planovi  i  programi,  različiti  oblici  nastavnog  rada,  školski  uspjesi  učenika,
               obrazovanje odraslih, posjete, izleti i ekskurzije, društvene i slobodne aktivnosti
               učenika, učeničke zajednice i društvene organizacije, zatim slobodne aktivnosti
               učenika kroz učeničke sekcije, društveno koristan rad i sportske aktivnosti.

                   Društvena priznanja i nagrade koje je škola dobila prikazani su u poglavlju
               Kulturna i javna delatnost škole, kao i njena interakcija s društvenom sredinom,
               roditeljima i ostalim društvenim organizacijama.
                   Tekst knjige prate brojne ilustracije s fotografijama i prilozima sa zanimljivim
               podacima  o  broju  učenika,  odeljenja,  strukturi  prosvjetnih  radnika,  školskom
               uspehu,  organizaciji  vaspitno‑obrazovnog  rada,  kulturnoj  i  javnoj  djelatnosti
               škole, radu upravnih i stručnih organa, učešću učenika u različitim takmičenjima,
               smotrama i manifestacijama, kao i problemima i poteškoćama s kojima se škola u
               svom radu i razvoju suočavala.
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267