Page 262 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 262
262 Azra Mušić Kararić, Prikaz knjige Osnovna škola “Jošanica”...
Autor nakon predgovora svoje kazivanje o Osnovnoj školi „Jošanica”
započinje prikazom društvenih i kulturno‑prosvjetnih prilika razvoja školstva
u novopazarskom kraju, koji je, kako autor ističe, do XIII vijeka bio centar
političkog i kulturnog života Srbije, o čemu svjedoče poznati spomenici srpske
srednjovjekovne kulture. Jovanović u razvoju prosvjete i školstva u novopazarskom
kraju do početka XX vijeka izdvaja dva perioda: period zasnivanja srpske kulture
i pismenosti do uzdizanja Raške države i period Osmanske Carevine koji traje do
Prvog balkanskog rata, dajući sažet pregled školstva i prosvjete oba perioda. U
okviru istog poglavlja, autor govori o selu Lukare s aspekta historije, karaktera i
tipa seoskog naselja, broja stanovnika, nacionalne strukture, nabrajajući naselja i
zaseoke koji mu pripadaju, kao i izgradnju škola u slivu rijeke Jošanice.
U narednom poglavlju Razvoj i organizacija rada OŠ „Jošanica” Lukare daje
pregled najvažnijih događaja, zakonskih i drugih dokumenata koji su suštinski
uticali na razvoj, status, upravljanje i organizaciju rada škole. Ovaj dio teksta
ilustrovan je odgovarajućim podacima o broju učenika, odjeljenja, nastavnom
kadru, uslovima rada, saradnji škole s društvenom sredinom i drugim podacima
značajnim za potpunije razumijevanje razvoja i funkcionisanja škole.
Osnivanje, rad i razvoj područnih osnovnih škola (odjeljenja) obrađeni su
u okviru posebnog istoimenog poglavlja. Autor u ovom delu predstavlja škole
u Grubetiću, Muru, Kominju, Žunjeviću, Kruševu i Vrbasiću. U narednom
poglavlju koje govori o uslovima rada škole, autor piše o izgradnji školskih
zgrada u Lukarima, Kominju i Grubetiću, popravci i adaptaciji školskih zgrada
u Lukarima i Muru, te novim školskim zgradama u Muru i Vrbasiću, zatim o
informatičkim i digitalnim učionicama za osmorazredne škole, kadrovskim
uslovima, strukturi zaposlenih, stručnim organima i stručnom usavršavanju. U
poglavlju o nastavi u fokusu je vaspitno‑obrazovna delatnost, odnosno nastavni
planovi i programi, različiti oblici nastavnog rada, školski uspjesi učenika,
obrazovanje odraslih, posjete, izleti i ekskurzije, društvene i slobodne aktivnosti
učenika, učeničke zajednice i društvene organizacije, zatim slobodne aktivnosti
učenika kroz učeničke sekcije, društveno koristan rad i sportske aktivnosti.
Društvena priznanja i nagrade koje je škola dobila prikazani su u poglavlju
Kulturna i javna delatnost škole, kao i njena interakcija s društvenom sredinom,
roditeljima i ostalim društvenim organizacijama.
Tekst knjige prate brojne ilustracije s fotografijama i prilozima sa zanimljivim
podacima o broju učenika, odeljenja, strukturi prosvjetnih radnika, školskom
uspehu, organizaciji vaspitno‑obrazovnog rada, kulturnoj i javnoj djelatnosti
škole, radu upravnih i stručnih organa, učešću učenika u različitim takmičenjima,
smotrama i manifestacijama, kao i problemima i poteškoćama s kojima se škola u
svom radu i razvoju suočavala.