Page 171 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 171
Новопазарски зборник, 45/2022, стр. 141-174 171
Слика 28. Душан Поповић на Фестивалу гајди у Бугарској
(фото: Agency PhotoGroup.bg)
Слика 29. Душан Поповић на промоцији монографије „Културно наслеђе
Сувог Дола“ у Новом Пазару (фото: Енес Никшић )
Слика 30. Владан Ђуровић из Сувог Дола (фото: Душан Поповић)
Резултати теренског рада у поменутим селима на Горњој Пештери
показали су да су калем, гајде, шупељ/од пиринча и кавал итекако били део
живе традиције српског становиштва у овим крајевима. Посебно је битно
то што су скоро сви ови музички инструменти у српској музичкој традицији
имали континуитет, што за последицу има непрекинуту традицију свирања
на њима. На тај начин је сачуван део аутентичног инструменталног наслеђа
старијег и новијег слоја српског становништва. За разлику од минулих време-
на када је чување традиције било неписани кодекс понашања по којем се жи-
вело, традиција се у данашњим модерним токовима чува само захваљујући
носталгичним појединцима који, иако свесни времена у којем живе, негују и
покушавају да очувају старе, традиционалне обрасце. То довољно говори о
постепеном нестајању традиционалних елемената културе, што је последица
општих друштвено-политичких токова и имиграција становништва. Постоје
покушаји да се традиционални музички обрасци врате у свакодневни живот.
Међутим, отргнути од целокупног културног контекста у којем су живели,
они у динамичном модерном времену мас‐медија више немају пређашњи
смисао, те су као такви осуђени на модификовање и постепено нестајање.