Page 227 - Novopazarski Zbornik 36
P. 227

НЗ 36/2013          KRIVIČNO DELO PORESKA UTAJA                      233

                      3. PORESKA UTAJA U UPOREDNOM
                         KRIVIČNOM ZAKONODAVSTVU

                      3.1. Krivični zakonik Republike Albanije
                      Krivični zakonik Republike Albanije  predviđa samo jedno poresko kri-
                                                       48
               vično delo u članu 181. Ovo delo nosi naslov „Neplaćanje poreza po odbitku“.
               Delo se sastoji u neplaćanju, bez opravdanog razloga, poreza ili druge propisane
               dažbine u zakonom određeno vreme, od strane lica koje je ranije već bilo admini-
               strativno (prekršajno) kažnjavano iako je bilo sposobno (u mogućnosti) da to plati.
                      Objekt radnje ovog krivičnog dela jesu porezi, ali i druge javne dažbine.
                      Radnja izvršenja se sastoji u neopravdanom neplaćanju poreza na način
               i u vreme kako je to zakonom određeno. No, zakon za postojanje dela traži da
               je učinilac bio u mogućnosti da plati utvrđeni iznos javnih dažbina. I drugo, po-
               trebno je da se radi o licu koje je ranije već kažnjavano zbog nekog poreskog
               prekršaja. Dakle, kao učinilac dela se može javiti samo lice koje ima posebna
               zakonom određena svojstva, a to je da se radi o recidivisti, povratniku, licu koje
               ima sklonost ka neplaćanju ili izbegavanju plaćanja poreza. 49
                      Za ovo je delo propisana novčana kazna ili kazna zatvora do tri godine.

                      3.2. Krivični zakonik Republike Finske

                      Krivični zakonik Finske  u poglavlju 29. u grupi „Krivičnih dela protiv
                                            50
               javnih finansija“ inkriminiše tri krivična dela u vezi sa utajom poreza, i to: 1) „po-
               reska utaja“, 2) „teška utaja poreza“ i 3) „sitna utaja poreza“.
                      a) Krivično delo „poreska utaja“  čini onaj ko pruži lažne poreske infor-
                                                   51
               macije koje utiču na procenu utvrđivanja poreza, traži povraćaj poreza prikriva-
               jući činjenice koje utiču na procenu utvrđivanja poreza, radi izbegavanja poreza,
               ne ispoštuje zakonske obaveze koje se odnose na procenu utvrđivanja poreza, ili
               na bilo koji drugi način učini utaju, i time prouzrokuje ili pak pokuša da izazove
               sprečavanje procene i utvrđivanja poreza, prouzrokuje procenu poreza po nižoj
               vrednosti ili mu porez neosnovano biva refundiran.
                      Radnja izvršenja je alternativno određena, tako da se može sastojati u
               pružanju lažnih informacija poreskim vlastima, neosnovanim traženjem ili neo-
               snovanim povraćajem poreza, prouzrokovanjem ili pak pokušajem da se izazove


               48  Kodi penal i Republikës së Shqipërisë (Botim i Qendrës së Publikimeve Zyrtare, Shtator 2011),
                   preuzeto  sa:  http://www.justice.gov.al/UserFiles/File/Legjislacioni_Brendshem_Web/KODI_
                   PENAL.pdf, pristup: 13. 06. 2013. godine.
               49  Jovašević, D., THE TAX EVASION IN THE COMPARATIVE CRIMINAL LAW. Strani pravni
                   život, Beograd, 2009, str. 163.
               50  Criminal Code Finland (39/1889, amendments up to 940/2008 included), preuzeto sa: http://
                   legislationline.org/documents/section/criminal-codes, pristup: 19. 06. 2013. godine.
               51  Section 1. (1228/1997).
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232